Wiskundige initiatie vanuit een prentenboek. Het werkt!

Prentenboeken zijn een uitstekende insteek om kleuters in contact te brengen met wiskundige begrippen. Heel wat degelijke prentenboeken die je in elke bib kan vinden komen hiervoor in aanmerking.

Het werkt!

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die een voorleesprogramma volgden maar liefst 22% meer vooruitgang boekten dan de controlegroepen die het standaardprogramma volgden voor rekenen-wiskunde.

Welke prentenboeken?

Het gaat om ‘gewone’ prentenboeken waarin een wiskundig thema te ontdekken valt.

Enkele voorbeelden:

  • De prinses met de lange haren (Van Haeringen, 1999): lokt nadenken over lengte en meten uit.
  • De geheime brief (Eric Carle, 2007): brengt de kinderen in contact met geometrische vormen en ruimtelijk oriënteren.
  • Vijfde zijn: op de prenten zie je een wachtkamer met vijf stoelen op een rij en vijf wachtenden. De rangtelwoorden komen spontaan aan bod. Wie is eerste, tweede, derde… ? De plek in de rij kan veranderen: je blijft natuurlijk niet voor altijd vijfde in de wachtrij.
  • Met 10 in het bed: een jongetje ligt met zijn 9 knuffels in een groot bed. Ze schuiven opzij en er valt telkens één knuffel uit het bed. Hoeveel blijven er nog over? Een herkenbare situatie voor kleuters waarbij het verminderen – één minder – aan bod komt.

In Met rekenogen gelezen geven van Bree & van Bree (2011) een overzicht van 45 interessante prentenboeken voor wiskundige initiatie met bijhorende activiteitideeën.

The power of the book

In het onderzoek was het uitgangspunt ‘Laat het boek zijn werk doen’. Ga uit van de kracht van het prentenboek. De kleuteronderwijzer neemt enkel een onderzoekende houding en overlaadt het kind niet met vragen ter controle om na te gaan of het kind alles begrepen heeft. Op een informele manier laat het prentenboek de kinderen nadenken over reken-wiskundige inhouden en plaatst het leerinhouden in een betekenisvolle context.

Leestip: Rekenen met prentenboeken

Bronnen:

7 gedachtes over “Wiskundige initiatie vanuit een prentenboek. Het werkt!

  1. Beste

    Ik kan mij hier helemaal bij aansluiten. Er zijn veel prentenboeken op de markt waar je wiskunde mee kan stimuleren in de kleuterklas. De kleuters kunnen in de prentenboeken kennis maken met verschillende wiskundige begrippen maar de boeken kunnen ook voor veel meer gebruikt worden. Zo leren ze ook de volgorde in een verhaal verkennen en stimuleren we de taal en spraak ontwikkeling. Het fijne aan werken met prentenboeken is vooral dat je vaak met één simpel boek meerdere doelen kan nastreven.

    Ik sluit me ook aan bij het uitgangspunt “ laat het boek zijn werk doen”, het is in mijn ogen namelijk niet altijd noodzakelijk om na het boek het kind te overladen met vragen. Enkele vragen die de kinderen doen na denken over de wiskundige begrippen en de achterliggende boodschap van het boek is genoeg.

    Like

  2. Ik vind het waar dat prentenboeken helpen bij het ontwikkelen van het wiskundig inzicht bij kleuters. Toch vind ik dat we niet enkel naar het wiskundige aspect moeten kijken. Volgens mij kan je met de juiste prentenboeken ook heel wat andere aspecten stimuleren. Ik denk hierbij aan inzichten over natuur of techniek. Ik denk dat kleuters heel wat kunnen leren over de wereld dankzij prentenboeken.

    “Laat het boek zijn werk doen”, daar ben ik het volledig mee eens. Ik vind dat je kleuters niet altijd moet overladen met allerlei vragen. Ik vind dat kleuters vooral moeten genieten van een verhaal. Ik denk dat ze er dan het meeste van leren.

    Like

  3. Beste

    Ik ga met bovenstaand artikel zeker akkoord! Ik ben van mening dat het een leuke manier is voor de kleuters om kennis te maken met wiskundige initiatie. Uit mijn ervaring leer ik dat, wanneer kleuters geconcentreerd kunnen luisteren naar een verhaal en naar de prenten kunnen kijken, ze onbewust veel informatie onthouden. Dit merk je als je verschillende vragen stelt tijdens de bespreking.

    Die informatie over wiskundige initiatie komt later nog goed van pas! Wiskundige initiatie is namelijk overal in onze leefwereld. Het feit dat: “uit onderzoek gebleken is dat kinderen die een voorleesprogramma volgden maar liefst 22% meer vooruitgang boekten dan de controlegroepen die het standaardprogramma volgden voor rekenen-wiskunde” is volgens mij zeker de moeite waart om wiskundige boekjes te integreren in de klas!

    Stephanie

    Like

  4. Dit vond ik een interessant artikel.
    Ik had nooit stilgestaan bij de gedachte dat er wiskunde geïntegreerd werd in een prentenboek.
    Bij het kiezen van een prentenboek ga ik nu bewust kijken naar welke wiskunde er verschuild wordt in het prentenboek. Ik wist wel al dat prentenboeken belangrijk waren in een kleuterklas en bij deze wordt het nog extra bevestigd.

    ‘Laat het boek zijn werk doen’ is een normale gang van zaken. Het is niet de bedoeling om na het lezen van een prentenboek vragen te stellen over de inhoud van het verhaal. Anders geef je maar beter een les, wat dus niet de bedoeling is.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.