Jouw allereerste blogbericht

Kriebelt het om mee te bloggen op Kleutergewijs? Je hebt gelijk, want zo communiceer je gemakkelijk en succesvol met het werkveld. Je breidt jouw professioneel netwerk uit, je wordt zichtbaar als expert, en je leert zelf bij door te schrijven over hoe we kunnen bouwen aan een kleuteronderwijs van hoge kwaliteit voor iedereen.

Hieronder vind je onze gouden tips om van jouw blogidee een succesvol blogbericht te maken.

Eerst even kennismaken met kleutergewijs

Bespreek altijd eerst jouw idee met een ervaren blogger. Die kan samen met jou de nieuwswaarde inschatten en een goede invalshoek zoeken. Hij houdt ook rekening met de visie van kleutergewijs.

Kleutergewijs

Met onze blogberichten willen we informatie vanuit onderzoek laten doorstromen, innovaties verspreiden, reflectie stimuleren in het werkveld van het kleuteronderwijs. De berichten zijn een neerslag van wat ons bezig houdt en inspireert. Kleutergewijs is erg praktijkgericht.

Blogberichten gaan over onderzoek, innovatie/inspiratie of bevatten een eigen reflectie over kleuteronderwijs. We vermijden het om commerciële producten te promoten. Ook willen we geen onderwijsmythes verspreiden, of ideeën die door onderzoekers sterk in vraag gesteld worden. Ten slotte zijn pamflettaire berichten met verwijzingen naar politieke partijen uit den boze. Kleutergewijs is niet gebonden aan een specifieke stroming binnen het kleuteronderwijs.

Blogberichten moeten niet gaan over eigen onderzoek, of eigen innovaties. We vinden het juist belangrijk om ook inspiratie uit het buitenland door te laten stromen naar het kleuteronderwijs. We schenken daarbij extra aandacht aan diversiteit.

Blogberichten bevatten een duidelijke inhoudelijke boodschap: ze leren onze lezers wat bij over de brede ontwikkeling van kleuters of het beroep van kleuterleraar. Ze gaan verder dan een goed idee of een fijn thema voor in de kleuterklas.

Mag een blog een element van promotie bevatten?

Ja, maar…  inhoud is koning: we geven de lezer een nieuw inzicht mee! We laten de lezers niet op hun honger zitten door een vraag te stellen die we vervolgens niet onmiddellijk beantwoorden.

De verwijzing naar de studiedag/het materiaal mag niet meer dan een vierde van het bericht in beslag nemen: een titel, een plaats, een datum of een uitgeverij met een weblink volstaan. Geen concreet programma/geen inhoudstafel.

Trekkers van kleutergewijs in 2022-2023

Ilse Aerden:  Ilse.Aerden@ucll.be; Astrid Cornelis: Astrid.Cornelis@thomasmore.be; Eva Dierickx: eva.dierickx@ap.be; Helena Taelman: Helena.Taelman@odisee.be;

En nu aan de slag

De titel van jouw blog

De titel moet zeker de kernwoorden bevatten van jouw blog. Verder daagt een goede titel de lezer uit om de blog te lezen. Stel je voor dat je de titel op sociale media tegenkomt, zou je doorklikken?

Schrijftips

De inhoud is koning! Wat je brengt, moet nieuwswaarde hebben voor de lezer.

  • Maak in de eerste zinnen duidelijk waarover jouw bericht gaat, en wat de nieuwswaarde is. Draai niet rond de pot, en geef eerst de info die de lezer het liefst wil lezen.
  • Schrijf een korte tekst! Steek structuur in jouw tekst door tussentitels te gebruiken die goed weergeven wat volgt. Gebruik lijstjes en opsommingen.
  • Schrijf met een (fictieve) kleuterleerkracht in gedachten. Vermijd onnodig jargon. Zet in de verf wat nieuw is, en geef hier achtergrond bij.
  • Nuance is belangrijk! Maak duidelijk wat onderzoek is, en wat persoonlijke visie. Geef ook belangrijke beperkingen van onderzoek mee.
  • Kies voor één duidelijke invalshoek (een centrale vraag waarop je een antwoord geeft). Als je meerdere invalshoeken hebt, verspreid je die best over meerdere berichten.
  • Maak jezelf als persoon zichtbaar in de blog. Geef jouw mening. Maak plaats voor emoties en humor. Spreek vanuit de ‘ik’-vorm.
  • Vertel een verhaal. Begin eventueel met een (verzonnen) anekdote die herkenbaar is, maar ook meteen wat nieuws belooft.

De lezer in actie

Stel bepaalde zaken in vraag die je gezien of gelezen hebt. Dit lokt reactie uit. Geef een praktijktip of een leestip. Of: vraag de lezer om een reactie door onderaan in het vet een vraag te stellen aan de lezer. Het is ook mogelijk een poll op te bouwen.

Een foto

Voor elke blog willen we één centrale foto of (nog beter) een filmpje. (Meer mag ook.) Heb je zelf geen foto, dan vind je er misschien wel één via: www.gratisfotodownloaden.be. Een andere interessante website is: http://www.photosforclass.com/ Daar heb je meteen een bronvermelding erbij. Voordat je een eigen foto publiceert, moet je uiteraard toestemming hebben van de mensen die herkenbaar zijn.

Weblinks in de blog

Onderaan de blog komen referenties. Maak onderscheid tussen wetenschappelijke referenties en (toegankelijke) leestips. In de tekst zelf kan je weblinks plaatsen.

Het publicatieproces

Elk bericht op kleutergewijs wordt door een andere lerarenopleider gescreend voor publicatie met een lijst kwaliteitscriteria. Als je een eerste maal blogt, dan leest een ervaren blogger het bericht na en publiceren we jouw bericht als gastblogger. Na een tijd krijg je een eigen account.


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.