Collegialiteit : Kom hier dat ik u draag.

Collegialiteit als startende professional, ik heb het gekend.  In 1999 kwam ik als groentje op de onderwijsmarkt en ik had geluk.  Trees werd mijn mentor en sleurde me door mijn eerste maanden: ze coachte me, gaf me feedback, bood me inhoudelijk ondersteuning en was een luisterend oor. Ik kreeg het allemaal.  Het maakte me en smaakte me.

De steun van collega’s is nodig, maar dat toch niet alleen?

Scholen hebben de voorbije jaren meerdere initiatieven ondernomen om startende leerkrachten te coachen.  Deze aanvangsbegeleiding via o.a. mentoren en peergroepen blijven noodzakelijk om een brug te vormen naar het werkveld. De kwetsbaarheid van de startende leerkracht is erg hoog omdat je als startende leerkracht competenties moet inzetten die nog verder moeten groeien.  Dit kan alleen maar al doende.

Nadat de VRT-nieuwsdienst reeds enkele reportages draaide over startende leerkrachten werd recent de website www.startendeleraar.be gelanceerd.  Je kan er een manifest lezen waarbij tal van organisaties pleiten voor een aanvangsbegeleiding van startende leerkrachten als dynamo voor onderwijskwaliteit.  Hopelijk luisteren de huidige en vooral de nieuwe politieke verantwoordelijken vóór en liefst ook na de verkiezingen.  Het grote lerarentekort in combinatie met het aantal (jonge) leraren dat het onderwijs verlaat, maakt collegialiteit – naast structurele maatregelen om mentorschap mogelijk te maken- misschien tot een middel om aan onderwijskwaliteit te werken.

Deze structurele aanvangsbegeleiding is nodig. Maar wat nog?

De kracht van ‘leren’ tussen de soep en de patatten … of tussen koek en koffie

Op de werkvloer wordt vooral op informele wijze geleerd, volgens onderzoek (De Vos, 2018). Door te spreken met collega’s en ervaringen uit te wisselen, worden leraren efficiënter geholpen. De werkzorgen en vragen zijn zodanig contextspecifiek dat de ondersteuning door een collega een grotere waarde heeft dan bijvoorbeeld het volgen van een studiedag.

Er mag dan ook een klemtoon liggen op het informele leren.  Het gevoel als startende leerkracht dat je vragen mag stellen, maar ook de psychologische veiligheid dat je af en toe de mist mag ingaan, zijn belangrijk.  Daar staat wel tegenover dat er een ondernemende houding mag verwacht worden van de startende leerkracht.  Denk vooruit, maar dat is net moeilijk in een eerste schooljaar.

‘Ik moest het ook alleen zien te klaren!’

Terechtkomen in een ‘warm en inspirerend nest’ als startende leraar is medebepalend voor de beslissing om in het lerarenberoep te blijven. Het gevoel hebben dat je er niet alleen voor staat als starter en vragen mag stellen, is van doorslaggevend belang. Niet elk collegiaal netwerk biedt echter evenveel leerkansen aan startende leraren.  ‘Ik heb het ook alleen gedaan’ is een vreselijke dooddoener.

Wederkerigheid speelt zijn rol in dit proces. Het zou dus niet enkel het geval mogen zijn dat enkel de startende leraar een klasbezoek krijgt, zonder dat daar tegenover staat dat de starter ook mag observeren bij een collega. Geef je collega maar ‘een geschenk’ door deze even mee te dragen en je deur wagenwijd open te zetten.

We vergeten immers zelf dat we als startende professional – hopelijk – ook werden meegedragen. Denk maar eens terug aan die collega die je droeg als het even niet ging als startende leerkracht, als ervaren leerkracht, als nieuwe leerkracht, als leerkracht in een nieuwe functie.  Of die mentoren die je droegen als stagiair in de lerarenopleiding.

Kommil Foo verwoordde en zong het nog veel mooier.  Geniet er van : https://www.youtube.com/watch?v=UbyuduK0zOs

Filip Van Keer, met dank aan mijn allereerste professionele drager die me op weg zette, in een klein betonnen lokaaltje in het Leuvense : Trees.

1 2 3 pluk de leerwinst
http://www.startendeleraar.be

Bronnen:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.