Gemixte achtergronden in de klas en in de school: GEEN hindernis, wel een verrijking.

Ik zie het sommigen soms denken wanneer het over ‘de mix in de kleuterklas’ gaat: ‘Is het wel goed, die mix van talen, culturen, verschillende achtergrondcontexten in de klas?’ Ik hoor het ouders soms luidop verwoorden in gesprekken met anderen: ‘Die verschillende talen en culturen, en soms moeilijke thuissituaties van enkele  kinderen in de klas, dat moet toch invloed hebben op wat er in de klas gebeurt en op wat mijn zoon/dochter (niet) leert…’

Wat was ik vorige week opgelucht toen mijn aandacht getrokken werd door enkele berichtgevingen in de pers over het onderzoek van Griet Vanwynsberghe en collega’s (2017, KU Leuven). Neen, het is geen belemmering, die mix van achtergronden van vriendjes in de school. Neen, de samenstelling van de groep in de klas en de school heeft geen invloed op wat jonge kinderen al dan niet leren.

De resultaten

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de school er wel degelijk toe doet. Er werden langetermijneffecten gevonden van lagere scholen op 1) leerlingen hun wiskundeprestatie op 17 jaar, op 2) sommige non-cognitieve uitkomsten, en op 3) de bereikte eindpositie in het secundair onderwijs. MAAR uit het onderzoek bleek ook dat de groepssamenstelling van de lagere school geen impact heeft op de lange termijn (Vanwynsberghe et al., 2017). Dat laatste trok vooral mijn aandacht. Naar mijn gevoel is deze redenering zeker door te trekken naar de kleuterschool. Een beknopte toelichting bij het onderzoek kan je beluisteren via volgende link: https://radio1.be/lagere-school-met-veel-kansarme-kinderen-niet-nadelig-voor-latere-schoolloopbaan

Percepties en opvattingen

Omdat er nog te vaak misvattingen de kop opsteken omtrent de invloed van talige, culturele, sociaal-economische en/of allochtone achtergrond op het leren en ontwikkelen van kinderen in een klasgroep, vond ik het waardevol om dit nogmaals onder de aandacht te brengen. Vaak zijn het niet de opvattingen van de kinderen zelf in de kleuterklas of de lagere school; zij zien er het kwaad meestal niet van in. Dat iedereen op een eerlijke, respectvolle manier behandeld wordt, daar zijn zij wel mee bezig. Zo was mijn zoon, toen nog maar 3.5 jaar, erg teleurgesteld dat zijn (zwarte) vriendje een zwarte dikke-duimen-stempel kreeg op zijn hand. ‘Mama, die zwarte stempel zie je toch niet op zijn hand, heeft de juf dan geen andere kleur?’. Om maar te zeggen: voor jonge kinderen zijn vaak andere zaken prioriteit, niet zozeer taal, cultuur, sociaal-economische status, of afkomst. En uit bovenvermeld onderzoek van Vanwynsberghe et al. (2017) blijkt nu ook dat de angst van sommige volwassenen over de samenstelling van de klas (of groter: van de school) ongegrond is.

Een warme oproep

Laten we dus vooral allemaal de meerwaarde en de verrijking van verschillende achtergronden in de klas en in de school in de verf zetten. In onze diverse, multiculturele samenleving, waar trouwens ieder kind in de eerste plaats een eigen persoon is – uniek met eigen kenmerken, sterktes, uitdagingen en dromen – moeten we vooral inzetten op het aangrijpen van deze diversiteit als iets positiefs. En dit zowel in de klas, in de school, en in eender welke context daarbuiten.

PS: Een grote pluim voor al die studenten, juffen en meesters die reeds dagdagelijks de meerwaarde van diversiteit aangrijpen in hun klasgebeuren, jullie doen dat goed, we hebben jullie nodig!

 

 

Bronnen en leestips

Vanwynsberghe, G., Vanlaar, G., Van Damme, J., & De Fraine, B. (2017). Long-term effects of primary schools on educational positions of students 2 and 4 years after the start of secondary education. School Effectiveness and School Improvement, 28, 167-190. doi:10.1080/09243453.2016.1245667

Vanwynsberghe, G., Vanlaar, G., Van Damme, J., & De Fraine, B. (2017). Long-term effects of primary schools on non-cognitive outcomes of students at age 17. Studies in Educational Evaluation, 55, 83-93. doi:10.1016/j.stueduc.2017.07.005

Vanwynsberghe, G., Vanlaar, G., Van Damme, J., & De Fraine, B. (in press). Long-term effects of primary schools on mathematics achievement of students at age 17. British Educational Research Journal.

Fragment Radio 1; opgevraagd via https://radio1.be/lagere-school-met-veel-kansarme-kinderen-niet-nadelig-voor-latere-schoolloopbaan

 

2 gedachtes over “Gemixte achtergronden in de klas en in de school: GEEN hindernis, wel een verrijking.

  1. Dit is op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs herblogden reageerde:

    Wie je bent, bepaalt in grote mate hoeveel je leert. Of je nu naar een school met een divers samengestelde leerlingenpopulatie gaat of naar een homogeen samengestelde, doet er minder toe, blijkt uit het doctoraat van Griet Vanwynsberghe dat in de Vlaamse media kwam. Maar wat concluderen we daaruit? Dat een gemixte school niemand baat… of dat segregatie niemand schaadt? Leerresultaten zijn belangrijk, maar een samenlevingsvisie is dat ook. In welke samenleving willen we kinderen socialiseren? En dát roept ook vragen op over een onderwijsvisie. Laten we kinderen zichzelf ontdekken tussen mensen die naar het leven kijken en in de wereld staan zoals zij of net niet?

    Liked by 1 persoon

  2. De wereld is divers en heeft heel veel mooie kanten.
    Zolang kinderen van klein af aan daar naar mogen en kunnen kijken hebben zij in mijn ogen de mooiste ontplooiings kansen.

    Optimistische groet,

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s