Knaldrang in de kleuterklas : We komen eraan !!

De huidige coronasituatie gaat de goede richting uit.  We gingen van code rood, over oranje naar een kwakkelende code geel.  Hoog tijd dus om met de kleuters langzaam maar zeker van onder onze glazen stolp te kruipen.  Mogen en kunnen we de schoolmuren verlaten om de wereld te verkennen?  Zijn we er klaar voor ?

De helft van je leven in een bubbel : vervreemding van de wereld ?

Je bent 4 en de helft van je leven bracht je door in een stukje ‘mini-realiteit’.  In je herinneringen zie je alleen maar vreemde mensen mét mondmasker.  De fase waarbij kleuters thuis klaar staan om overal mee naar toe te gaan werd voortdurend afgeblokt.  Meegaan naar het grootwarenhuis om in de winkelkar te racen, kon niet.  Mee wachten in de zondagse rij bij de bakker : afgeraden !  Een sneetje worst bij de beenhouwer : je bent wel goed gek.  Zomaar langslopen bij opa, tante, buurvrouw … nooit geleerd en weinig gedaan.  Laat staan dat je met de klas op stap ging. 

Daarbij komt dat deze ‘zee van tijd’ werd gecompenseerd (lees : kinderen koest gehouden) door een digitale realiteit : slepen, tikken, swipen, … Intuïtief schermen bedienen ?  Vierjarigen kunnen het als de beste. Maar wat als de digitale realiteit de echte realiteit begint te overtreffen.  Wat als het bijna de enige realiteit wordt ?

Hoog tijd dus om de vervreemding aan te pakken en met de kleuters terug de wereld te verkennen.  Tijd dus om opnieuw ‘exploratietocht’ in je agenda te noteren.  Niet ?

Op explo naar … tips

Met een exploratietocht bedoelen we geen uitstap naar het andere eind van de provincie.  Wel omgevingsonderwijs: die plek waar kinderen wonen, leren en spelen: het huis, de straat, de weg naar school, maar ook wat verder in de eigen of naburige gemeente.  We denken bijvoorbeeld aan de volgende ‘buiten’ – activiteiten (ventilatie =100%) :

  • De verwoestingen, na drie stormen op een rij, aan bomen vaststellen in de schoolomgeving:  we verzamelen takken, twijgen, stokken in de schoolomgeving (eens het weer veilig is natuurlijk).  En hoever staan de grote opruimwerken ?
  • Hebben we al een trein zien aankomen en vertrekken in het station ? Het loket, de bushalte, de omroeper beluisteren, de wachtzaal,… veel te zien, veel te beleven en onbekend voor een volgende achterbankgeneratie ?
  • De wekelijkse markt doorkruisen op zoek naar … soepgroenten, fruit, … of wat staat er nog allemaal ?  En wat ruikt het lekker naar kip, wafels, ajuin en hamburgers.
  • Een bezoekje aan het containerpark op een sluitingsdag ?  Wat een containers vol met allerlei spullen ?  Wat een grote weegbrug … en een smerig frituuroliehoekje.
  • Het park met zijn waterplanten, watervogels, … en binnenkort de kikkerdril (wel terugzetten hé).  Stevig touw aan een emmer, wat lege bokalen en deksels mee, fototoestel en prenten … we zijn op stap !  Laarzen niet vergeten. 
  • De winkelstraat met de telefoonwinkels, de take-away-shop, de kaarsenwinkel, bloemenwinkel, de etalage met paspoppen.  Wat een variatie en dan die muzak die continu speelt. Gehoord ?
  • De schapen en al gegroeide lammetjes in de wei, de koeien die de stallen verlaten hebben … toch voor die scholen buiten de stad.  Misschien toch maar eens de buurvrouw aanspreken om haar 2 schapen, 3 kippen, 12 cavia’s in de tuin te mogen bezoeken ?
  • Tijd om naar het postkantoor te wandelen om de brief te posten en tegelijkertijd de brievenbussen in de straat gebruiken als inspiratie voor het beeldaanbod ?
  • Nog eens tijd voor verkeerseducatie met het zebra-, fiets- en voetpad, de zoektocht naar de verkeersborden, de parkeerstrook, de busparking, … die kleuters op foto’s meedragen ?

Hou het ook veilig : Ga nooit alleen op stap met je klas, verken vooraf je parcours, wees hyperalert in het verkeer, …  Verzamel wat materialen en breng ze mee naar de klas of neem foto’s om de realiteit toch enigszins ‘terug’ te brengen binnen de klasmuren.

We moeten het ook nu gaan doen.  Niemand weet immers niet wat de herfst brengt, na de voorspelde ‘luchtige lente’ en de ‘mooie zomer’.

Denk er ook aan : donderdag 28 april is buitenlesdag, ideaal om te exploreren!

Klaar voor knaldrang[1] bij kleuters ? Hier komen ze !

Filip Van Keer

Bron :


[1] Knaldrang was het woord van het jaar 2021.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.