Meer bewegingskansen creëren voor kinderen in Peru: een persoonlijke getuigenis

Te weinig bewegingskansen voor kinderen met ruzie en verveling tot gevolg? Ik zag het gebeuren toen ik op buitenlandse stage ging. Precies een jaar geleden vertrok ik naar Peru. Dicht bij de stad Cusco heb ik stage gelopen in een klein dorpje in de bergen. Alles was er prachtig en de kinderen en leerkrachten waren schatten van mensen. In plaats van ‘juf Marie’ te horen was het nu ‘profe Marita’ of ‘profe Gigante’ (ik ben groot voor de mensen daar), maar al snel merkte ik iets op wat vragen bij me opriep. De kleuters konden niet genoeg bewegen tijdens de speeltijd waardoor er ruzie werd gemaakt of waardoor de kinderen zich verveelden. En zonder welbevinden geraak je niet ver…

De speelplaats, zoals ik deze eerst kende, bestond uit een gras- en een betongedeelte. Op het grasgedeelte stonden één glijbaan, twee wippen en 4 schommels. Buiten een bal waren er voor de rest helemaal geen materialen of stimulerende impulsen aanwezig.

Tijd voor verandering in de weinige bewegingskansen

Aan de hand van observaties onderzocht ik hoeveel de kinderen in beweging waren op de speelplaats, wat op zijn beurt maakte dat ik de bewegingsbehoeften in kaart kon brengen. Ik observeerde 5 kinderen en noteerde om de 5 seconden of ze aan het bewegen waren of stilstonden/zaten. Uit de resultaten bleek dat maar één van de vijf kinderen meer bewoog dan niet. Hierbij stelde ik me vragen.

Welke bewegingsvormen konden meer bewegingskansen creëren? Ik probeerde zoveel mogelijk meningen in te winnen. Ik heb de kinderen laten vertellen wat zij graag zouden willen en heb hen hierover laten tekenen. De ouders hebben een ideeënbriefje gekregen waarop ze hun ideetjes mochten schrijven. De kleuterjuffen hebben een iets uitgebreider ideeënbriefje gekregen. Op basis van de ideeën en een literatuurstudie koos ik materialen die de kinderen zouden aanspreken, die voor meer beweging zouden zorgen, die geschikt waren voor hun leeftijd en die betaalbaar waren.

Ik besliste om aan de slag te gaan met volgende initiatieven: het creëren van een hinkelpad, het maken van een zandbak en het opstellen van een matachola. De eerste twee initiatieven kennen we allemaal, maar een matachola was iets nieuws voor mij. Het is een soort van hoge paal (2-3 meter) waar bovenaan een touw hangt met aan het einde een bal. Dit was (tot wat ik tot dan toe hoorde) niet bekend in België en daarom was ik benieuwd om dit uit te werken en om te zien hoe de kinderen hiermee zouden spelen.

 

Het hinkelpad

De zandbak

De matachola

Meer bewegingskansen of niet?

Door het bewegingspatroon en de bewegingsbehoeften van de kinderen opnieuw te observeren, merkte ik al snel een verschil op. Slechts één kind bewoog de helft van de geobserveerde tijd niet, er was minder ruzie tussen de kinderen onderling en er werd meer plezier gemaakt op de speelplaats! Ik had het gevoel dat ik had kunnen bijdragen aan het stimuleren tot meer bewegen, en aan het welbevinden van de kleuters.

Kriebels in de vingers

Omwille van de positieve reacties van de kinderen kreeg ik nog meer zin om initiatieven op poten te zetten voor de kleuterschool. De speelplaats kreeg nog een voetbalgoal, een serie geverfde blikken, een springtouw, een touwtrektouw, autobanden, een muziekmuur gemaakt van allerlei spulletjes van de rommelmarkt, en een springspel geschilderd op het beton.

De muziekmuur

De goal

Het springspel

Mooi afscheid

Ik kon de Jardin achterlaten met een warm gevoel. Het afscheid viel dan ook zwaar. Ik kreeg zoveel dankbaarheid terug. Deze mensen zitten voor altijd in mijn hart en mijn naam staat geschreven in een rood hartje op de speelplaats.

Afscheidsknuffel

 

Een getuigenis van afgestudeerde kleuterjuf Marie Vermeiren (UCLL), op basis van haar bachelorproef-onderzoek in Peru.

 

Bronnen

Boeken, artikels en tijdschriften

Bertrands, E., De Medts, C., & Descheppere, G. (2007). ontwikkelingsstappen: bewegingsvaardigheden. In Kleuterstappen in beweging: bewegingszorg voor het jonge kind (pp. 173-183). Uitgeverij Acco.

Caminada, G., & Leenders, Y. (2012). indeling van de speelplaats in zones. In Buitenspel in het zonnetje: de ontwikkelingswaarde van buitenspel voor jonge kinderen (pp. 59-61). Amersfoort: TheimeMeulenhoof.

Communicatiecel, M. v.-I.-e. (2001). Lichamelijke opvoeding. In eindtermen-en ontwikkelingsdoelen- basisonderwijs (pp. 31-35). Tielt: Lanno n.v.

Daems, M. (2007). Jouw buitenruimte en buitenspel onder de loep . Kleuters en ik , pp. p. 11-14.

Daems, M., & Declercq, B. (2012). Buitenspel stapsgewijs. Kleuters en ik , Jrg. 28, nr. 4, p. 29.

Internet

Cools, D., & Van Helleputte, G. (2016, November 28). studiedag 2016. Opgehaald van Pimp je speelplaats: http://www.pimpjespeelplaats.be/sites/default/files/docs_2016/studiedag_pjs_201611/outdare-teaching-pimpjespeelplaats.pdf#overlay-context=overzicht/studiedag-de-speelplaatsen-van-morgen

De Clercq, B. (2015, 4 1). Buitenspel met kleuters: Beweeg-, speel- en leerplezier! Opgehaald van kleutergewijs: https://kleutergewijs.com/2015/04/01/buitenspel-met-kleuters-beweeg-speel-en-leerplezier/

De Clercq, B. (2014, 12 05). Ik beweeg, dus ik leer! Opgehaald van Kleutergewijs: https://kleutergewijs.com/2014/12/05/ik-beweeg-dus-ik-leer/

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s