Van bengeltjes naar engeltjes? Wat je kan doen om de socio-emotionele ontwikkeling te bevorderen

Dat niet alle kleuters zich gedragen als engeltjes, dat was deze week nog in het Vlaamse nieuws. Engeltjes of bengeltjes, je begeleidt hen allemaal zo goed als mogelijk in hun socio-emotionele ontwikkeling.

Gebruik jij een effectieve aanpak? Succesvolle programma’s hebben de volgende gemeenschappelijke eigenschappen volgens onderzoek dat net verscheen:

  • Je verbetert niet alleen de omgeving, maar je leert ook expliciet socio-emotionele vaardigheden aan de kleuters.
    • Een positieve omgeving wordt gevormd door het klasklimaat, goede instructiegewoontes, klasmanagement, schoolinitiatieven.
    • Socio-emotionele vaardigheden leren houdt in dat je in de klas hieromtrent activiteiten doet waarbij de vaardigheden doelbewust en expliciet worden onderwezen, en er kansen worden gecreëerd om de vaardigheden te oefenen in rollenspel en door voorbeelden.
  • Activiteiten voor socio-emotionele ontwikkeling:
    • gebeuren in een doordachte volgorde.
    • activeren de kleuters door veel variatie te voorzien en de kleuters de kans te geven om te oefenen en de vaardigheden in echte situaties toe te passen.
    • focussen ook echt op socio-emotionele ontwikkeling, in ten minste één component. Dus het gaat om meer dan de algemene positieve ontwikkeling.
    • zijn expliciet. Telkens wordt er op specifieke vaardigheden gefocust binnen socio-emotionele ontwikkeling. Deze zijn gebaseerd op een theorie van socio-emotionele ontwikkeling.
  • Professionalisering is essentieel!!

Dit lijstje komt uit een onderzoekssamenvatting over socio-emotionele ontwikkeling bij 3-8-jarigen gepubliceerd in opdracht van het Institute of Education Sciences van de V.S.

Bronnen:

  • Best Evidence in Brief, e-mailnieuwsbrief van 7 maart 2017 van het Center for Research and Reform in Education van de John Hopkins University.
  • De onderzoekssamenvatting zelf:
    O’Conner, R., De Feyter, J., Carr, A., Luo, J. L., & Romm, H. (2017). A review of the literature on social and emotional learning for students ages 3–8: Characteristics of effective social and emotional learning programs (part 1 of 4).

 

Een gedachte over “Van bengeltjes naar engeltjes? Wat je kan doen om de socio-emotionele ontwikkeling te bevorderen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.