De leraar kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk.
FASE 1 | FASE 2 | FASE 3 |
Relevantie van onderzoek inschatten tav eigen praktijk.Analyseren en interpreteren van resultaten. | Toepassen van praktijktips nav vraag uit de praktijk.Transfer van resultaten naar de praktijk. | Zelfstandig integreren van relevant onderwijsonderzoek in de eigen praktijk. |
|
|
|
Voorbeeld fase 1: In het opleidingsonderdeel taalvaardigheid leren de studenten 1 Bako schriftelijk argumenteren. Ze kiezen één blogbericht dat hen boeit en schrijven een reactie op het bericht. Hierbij benutten ze hun argumentatievaardigheden om de reactie goed te onderbouwen.
Voorbeeld fase 1: In functie van de module ‘De jongste kleuters’ worden studenten 2 Bako gevraagd om een blogbericht omtrent zindelijkheid bij instappers van 2.5 jaar te lezen. Vervolgens wordt er verwacht dat zij hun mening formuleren omtrent de rol van ouders en de rol van de kleuterleid(st)er ten aanzien van zindelijkheid bij de jongste kleuters. Deze meningen worden klassikaal besproken in de daarop volgende les.
Voorbeeld fase 2: Je gaat grasduinen in de berichten van de blog Kleutergewijs (www.kleutergewijs.be). Je kiest één bericht dat je kan benutten op stage. Vanuit het gekozen bericht probeer je op stage voor jezelf iets nieuws uit. Het kan gaan om een activiteit, een interventie, een observatie… Je laat je inspireren door wat je opstak uit het blogbericht. Achteraf reflecteer je over je praktijkvertaling.