De leraar kan het eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen.
FASE 1 | FASE 2 | FASE 3 |
Reflecteren over eigen pedagogisch-didactisch handelen adhv wetenschappelijk onderzoek.Kritische houding ontwikkelen | Onderzoeksproces opstarten en doorlopen.Reflecteren op onderzoeksproces.Onderzoekssystematiek toepassen en evalueren. | Eigen functioneren bijsturen obv praktijkonderzoek. |
|
|
|
Voorbeeld Fase 1: Naar aanleiding van een sessie praktijkbegeleiding na afloop van een stageperiode wordt aan studenten gevraagd om een blogbericht te kiezen dat gelinkt is aan een eigen ervaring tijdens de voorbije stageperiode. Tijdens de praktijkbegeleiding vertellen de studenten over hun gekozen ervaring, en leggen de link naar het gekozen blogbericht. Hierop kan tijdens het gesprek dieper worden ingegaan.
Voorbeeld Fase 2: De studenten maken elk enkele videoopnames van het spel in de bouwhoek, en bestuderen het effect van een aanpassing in de begeleiding van die bouwhoek naar aanleiding van de berichten over de bouwhoek, over meisjes en jongens in de bouwhoek, over de begeleiding van de hoeken.
Voorbeeld Fase 3: Een groep studenten 3 Bako maakt een afstudeerproject over het gebruik van helikopterverhalen in de klas n.a.v. dit blogbericht.