De leraar kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen:
FASE 1 | FASE 2 | FASE 3 |
Belang inzien van wetenschappelijk onderzoek voor eigen praktijk.Bereidheid tot lezen van wetenschappelijk onderzoek. | Gericht bronnen opzoeken en analyseren ifv de eigen praktijk. | Praktijkprobleem onderzoeken vanuit wetenschappelijk onderzoek |
|
|
|
Voorbeeld Fase 1: Bij de instap in de opleiding kleuteronderwijs sporen we onze eerstejaarsstudenten aan om Kleutergewijs te volgen via een emailabonnement. Zo zijn ze van meet af aan op de hoogte van onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs.
Voorbeeld Fase 2: In functie van de module ‘Muzisch schoolproject’ werken studenten in groep een muzisch project uit in een kleuterschool, samen met het schoolteam. Bij de voorbereiding van het project worden studenten verwezen naar http://www.kleutergewijs.be, en meer specifiek naar de blogberichten onder het knopje ‘Het muzische domein’. Studenten kunnen van hieruit verder aan de slag, met enkele vernieuwende praktijktips en/of bronnen in het achterhoofd.