Een nieuw Kleutergewijs-jaar om naar uit te kijken! Maar niet zonder achterom te kijken…

Hier staan we dan aan het prille begin van wat alweer een inspirerend, blikverruimend, onwijs, Kleutergewijs-jaar zal worden. Namens het Kleutergewijs-team wensen we jou oprecht een mooi 2022 toe, met alles wat hartverwarmend en energiegevend is!

Vooraleer uit te kijken naar wat komt, blikken we naar jaarlijkse gewoonte graag even terug naar wat geweest is. En dat brengt ons bij 4 ‘parels’ van blogberichten die op Kleutergewijs verschenen in 2021. De Kleutergewijs-trekkers kozen er elk eentje, en ze lichten onderstaand zelf toe waarom dat blogbericht het verdient om opnieuw in de schijnwerpers te staan vandaag.

Astrid Cornelis koos voor: Boos zijn is niet stout. Wat je kan doen bij grote gevoelens.

Boosheid en grote gevoelens zijn dagelijkse kost in de kleuterklas. Dit blogbericht laat zien hoe je naar die gevoelens kan kijken en ermee kan omgaan. De bruikbare tips inspireren om kinderen te laten groeien op vlak van emotieregulatie. Dat is niet alleen een oefening voor het kind, maar ook voor ouders, leerkrachten en opvoeders. Veel samen oefenen baart kunst!

Eva Diericxk koos voor: ‘Als je mij die auto niet geeft, dan ga ik nooit meer met je spelen.’ Ga niet zomaar voorbij aan uitingen van relationele agressie.

In deze blogpost wordt vertrokken vanuit een bijzonder herkenbare vraag voor elke kleuterleerkracht. Hoe kom je tussen als kleuters elkaar afsnauwen: “Als ik niet op de step mag nu, ben ik je vriend niet meer.“, “Jij bent een kleine baby en jij mag alleen met die blokjes spelen.“ of “Ik ben de baas en jij moet doen wat ik zeg.” Ik zou het eerlijk gezegd niet zo goed weten. De post is ruim onderbouwd en geeft heel bruikbare tips. Het is een mooi voorbeeld van waarom ik Kleutergewijs zo een warm hart toedraag: het helpt om de praktijk te versterken en geeft leerkrachten concrete handvaten, vertrekkend vanuit onderzoek.

Helena taelman koos voor: Rond zelfsturing aan de slag? Samen met ouders natuurlijk!

Opvoeden gaat niet zonder struikelen. Maar dan is er die kleuterleerkracht die het gedrag van je kleuter met een andere bril bekijkt, niet als een vervelend trekje, maar als een tijdelijke fase in het groeiproces. Dat doet wonderen! Deze blogpost legt niet alleen uit waarom het zo belangrijk is dat ouders en leerkrachten samen praten over het kind, maar ook hoe je dat op een laagdrempelige en respectvolle manier kan aanpakken. Ik hoop dat jullie in de loop van 2022 opnieuw veel van dergelijke babbeltjes kunnen doen, omdat je er als leerkracht zoveel uit leert, en omdat je ouders hiermee ondersteunt om een warm en veilig nestje te bouwen.

Liesl Veulemans koos voor: Lekker in je vel bij kinderen. Hoe jouw lichaam je vertelt hoe het met jou gaat.

Dit blogbericht kadert binnen een onderzoek naar veerkracht bij kinderen, en hoe het bewust aandacht hebben voor je eigen lichaam, en het reguleren van je emoties, eigenlijk écht zorgen voor jezelf is. Iets waar niet alleen kinderen nood aan hebben, maar zeker ook de ‘grote mensen’ op onze drukke, snelle, voortdurend in beweging zijnde planeet! En daarom zo belangrijk volgens mij om bij de start van het nieuwe jaar te beklemtonen, voor zowel jong als oud(er)! 😉

Welkom 2022!

We vliegen er weer in!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.