Start het nieuwe jaar goed met 4 inspirerende berichten uit 2020

2020 was een bewogen jaar. We vonden het erg fijn om te zien dat jullie ook in woelige periodes de berichten op Kleutergewijs blijven lezen om bij te leren, inspiratie te halen, ideeën te delen, enzovoort. Bedankt om erbij te zijn. Zonder jullie is deze blog niet mogelijk.

Als bedanking en om het jaar vol goede moed en inspiratie te starten, verzamelden we 4 verborgen parels van 2020. Veel leesplezier!

  1. ‘Mijn buik wiebelt als ik adem!’ Over mindfulness in de kleuterklas

Tip van Liesl Veulemans:
Een blogbericht dat ik terug graag onder de aandacht breng, is ‘Mijn buik wiebelt als ik adem! Over mindfulness in de kleuterklas.’ Volgens mij kan het belang van aandacht hebben voor jezelf, aandacht hebben voor je eigen gemoedstoestand, voor je eigen emoties en gedachten op bepaalde momenten, zelfzorg in het hier en nu, niet genoeg beklemtoond worden in de wereld van vandaag. Ik ben ervan overtuigd dat het aan slag gaan met jonge kinderen een belangrijke basis legt op dat vlak voor later!

2. Omgaan met verlies en verdriet

Tip van Astrid Cornelis:
Ik kies het bericht over omgaan met verlies en verdriet van gastblogger Katrien De Decker. Zij vergelijkt rouwen met roeien met twee riemen: de verlies- en de herstelgerichte. Ze rijkt handvaten aan om met je klas en school samen verder te varen na de woelige waters van 2020. Koers naar 2021!

3. Help! Zijn ze wel klaar voor het eerste leerjaar? Ontluikende geletterdheid ten tijden van lockdown

Tip van Helena Taelman:
Kleuters zien elke dag hoe volwassenen met geschreven taal communiceren. Onze gastblogster, Lieselot Bal, toont met verve hoe je kleuters op een speelse én onderlegde manier in de wereld van de letters kan introduceren. Dat geeft extra zuurstof aan hun creativiteit. Denk maar aan de krabbels waarmee ze een boodschappenbriefje ’schrijven’ tijdens hun fantasiespel, en de halve en echte letters die ze gebruiken om een naam te geven aan een bouwsel. Ze geeft ook tips voor de kleuters die hier meer moeite mee hebben. Zeker deze kleuters zijn gebaat bij een zachte overgang.

4. Smakelijk! Taal stimuleren tijdens en rond de maaltijden.

Tip van Eva Dierickx:
Marlies Algoet en Helena Taelman leggen in dit artikel heel concreet én onderbouwd uit hoe je van eetmomenten (zowel thuis als op school) rijke leermomenten maakt. Door veel te vertellen en spreekkansen te geven bijvoorbeeld, maar ook door aandacht te hebben voor drie inhoudelijke spreekthema’s tijdens deze informele gesprekken. Door kleine veranderingen in onze aanpak lijken er grote verschillen mogelijk in leerresultaten. Als dat geen mooie manier is om het nieuwe jaar in te gaan…

5. ?

Welk bericht heeft jou in 2020 het meest geïnspireerd of bijgeleerd? Laat het ons weten in de reacties onder dit bericht. We lezen het graag!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.