Stage kleuteronderwijs vanuit je kot

Het is mei. De lente komt op haar hoogtepunt. Normaal gaat dit voor mij samen met tal van stagebezoeken in Vlaamse kleuterklassen. Nu kan het even niet: geen zigzaggend de speelplaats oversteken tussen enthousiast spelende kinderen, geen studenten bewonderen die het beste van zichzelf geven, geen inspirerende gesprekken met mentoren. Ik mis het meimaand-stagemaandgebeuren.  Gelukkig blijven onze studenten niet op hun lauweren rusten. Ze doen stage ‘vanuit hun kot’.

Alternatieve stage-opdrachten

Verder groeien tot professionele kleuterleraar, ook al is het kleuteronderwijs nog niet heropgestart. Dat is de uitdaging die studenten kleuteronderwijs aangaan. Lerarenopleidingen prikkelen studenten met alternatieve stage-opdrachten die ook nuttig zijn voor de stagescholen. Ook al omvatten deze opdrachten nooit het hele scala aan lerarencompetenties, toch stimuleren ze onze toekomstige kleuterleraren om te groeien en zich als professional te tonen.

Online kleuteronderwijs: een inkijk

Sommige alternatieve opdrachten spelen in op de behoefte aan kleuteronderwijs vanop afstand. De nieuwe generatie kleuterleraren benut ook haar digitale skills en brengt de school naar de thuiscontext. Kijk zeker eens naar deze voorbeelden:

  • Thuisspeelkriebels: Dagelijks nieuwe thuisspeeltips voor kleuters (en hun ouders) in coronatijd verzameld door de kleuterleraren in spe van Thomas More in Vorselaar.
Thuisspeelkriebel door Dora Van Hinderdael

  • En toen kwam er een varkentje met een lange snuit…: De studenten lerarenopleiding kleuteronderwijs en lager Onderwijs van AP Hogeschool Antwerpen smeerden de stembanden en gooiden zich volop in de kinderboeken. Dat deden ze voor de Jeugdboekenmaand, maar vooral om alle kinderen thuis een leuk verhaaltje te bezorgen. 
  • School@home: Op dit platform vinden leerkrachten materiaal ontwikkeld door studenten UCLL om de verbinding met hun kleuters te bewaren.

Andere opdrachten dagen de studenten uit om hun lerarencompetenties verder te ontwikkelen en te tonen aan hun docenten en het werkveld:

  • Digitale ondersteuning op maat van de stageklas: Studenten die de kleuters en de mentor al kennen uit een vorige stageperiode kunnen vlot aansluiten op de digitale begeleiding die de mentor aanbiedt. Ze brengen een doelgericht, aanbod via de kanalen die de mentor gebruikt en zoeken mee met de mentor hoe ze de kleuters kunnen bereiken die nog niet helemaal aan boord zijn (Odisee Aalst).
  • Op digitale uitstap: In een vlog neemt de student de kleuters mee op digitale uitstap. De uitstap start aan de voordeur van de student en binnen de beperkingen van de coronamaatregelen, neemt de student de kijkers mee. De student benut maximaal de mogelijkheden van de eigen omgeving, spreekt de kleuters rechtstreeks aan en neemt ze mee op ontdekking. De vlog wordt bezorgd aan de mentor van de stageklas (Thomas More Vorselaar).
  • Inspelen op postcoronanoden in het kleuteronderwijs: Als alternatieve opdracht door vervroegde stopzetting buitenlandse stage, deden studenten UCLL praktijkgericht onderzoek naar de postcoronanoden in het kleuteronderwijs. Uit de reacties van om en bij 500 bevraagde kleuteronderwijzers bleek dat er een urgente maatschappelijke nood is aan informatie en inspiratie over hoe we na de terugkeer in de kleuterklas met het coronagegeven moeten omgaan. Ook kleuters komen nu al veel met het thema corona in contact maar toch zijn kleuteronderwijzers niet dadelijk geneigd om dit als thema uit te werken. Er is wel nood aan inspiratie over thema’s zoals hygiëne, sociaal en emotioneel welbevinden, taalactiviteiten… en vooral tips hoe hiermee om te gaan in de klas. Hierop inspelend ontwikkelden de studenten inspiratiebundels voor het kleuteronderwijs. Je vindt ze op school@home bij ‘Corona in de kleuterklas’.
  • Op avontuur in mijn thema: Studenten werken themalijnen uit. Ze maken krachtige impressies en zinvolle verwerkingsactiviteiten. Naast het schriftelijke werk, is er ook een video waarin ze hun uitwerking inspirerend en overtuigend toelichten om andere leraren goesting te doen krijgen om dit thema ook uit te werken (Thomas More, Vorselaar).

Ondersteuning aan scholen

Heel wat scholen kunnen extra hulp gebruiken bij het drieluik van contactonderwijs, aanloopleren en noodopvang. Zo kunnen de tweede- en derdejaarsstudenten uit de Odisee Hogeschool in Aalst tijdens hun stageperiode ingezet worden als les-, klas-, of schoolondersteuner in hun stageschool om gedifferentieerd onderwijs mogelijk te maken. Ze worden ingezet als team-teacher, pre-teacher, ambulante leerkracht,… Ze werken materialen uit rond welbevinden, verbondenheid, omgaan met emoties,… Gelijkaardige initiatieven lopen ook in heel wat andere hogescholen en studenten engageren zich hierbij ook op vrijwillige basis, als dienstverlening aan het werkveld, inspelend op de vragen die zich aandienen.

Hoe ervaren de studenten de stage vanuit hun kot?

Uiteraard zitten studenten te popelen om weer in de kleuterklas aan de slag te gaan, maar anderzijds geven de opdrachten hen de vrijheid en de kans om – op hun tempo en met meer rust – te focussen op persoonlijke leeruitdagingen. Ze missen vooral het contact en de interactie met de kleuters, het echte bruisende schoolleven.

Generatie corona: wendbaar en leergierig

Ik ervaar deze aankomende generatie kleuterleraren als wendbaar, open, leergierig en oplossingsgericht. Ik had misschien meer gemor verwacht bij de alternatieve opdrachten, maar ik ben meer dan positief verrast. De grote meerderheid van de studenten gaat er voluit voor, is flexibel, durft problemen aankaarten en zoekt mee naar oplossingen. Dat ziet er mooi uit voor de toekomst van ons kleuteronderwijs!

Bron featured image bovenaan: Sarah Jannis uit haar Thuisspeelkriebel ‘Word een echte superheld!. Geraadpleegd op 11 mei 2020, van https://leereninspireer.thomasmore.be/%f0%9f%a6%b8%e2%80%8d%e2%99%80%ef%b8%8fword-een-echte-superheld-%f0%9f%a6%b8%e2%80%8d%e2%99%82%ef%b8%8f/

Bronnen:

  • Gesprekken met collega’s en studenten Thomas More Vorselaar.
  • Uitwisseling met collega’s Odisee Aalst, UCLL, AP Hogeschool.

Een gedachte over “Stage kleuteronderwijs vanuit je kot

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.