Wie haalt het op Skype : ‘oma Berchem’ of ‘oma Wilrijk’?

Kleuterscholen blijven dicht en grootouders mogen nog steeds niet bij hun kleinkinderen.  Maar deze kwieke veertigers, vijftigers, zestigers, … missen hun oogappels. Gelukkig draaien de videogesprekken, hopelijk, op volle toeren want dat heeft nog al wat voordelen bleek uit een kleinschalig onderzoek) bij 2 – 2,5-jarigen (Roseberry et al., 2013).

3 groepen peuters kregen nieuwe woorden voorgesteld volgens drie verschillende manieren: de gewone ‘live’ interactie, interactie via videogesprekken en enkel video, zonder de interactie.  De resultaten gaven aan dat kinderen sowieso vooruitgang boeken zolang de interactie maar heen-en-weer gebeurt : ‘live’ of in een ‘videogesprek’.  Kinderen leren dus makkelijker woorden van hun ouders, grootouders, … in heen-en-weer gesprekken dan dat ze dat leren van een instructievideo. De responsiviteit van de interacties is dus de sleutel.  Niet vreemd, ook niet nieuw, maar wel een reden te meer om grootouders een rol te laten spelen in deze quarantaine.  

Hierbij vind je enkele ideeën voor ‘oma Berchem’ en ‘oma Wilrijk’ die je via de ouders aan hen kan bezorgen.  Het zijn belangrijke bondgenoten om het welbevinden van de kleuters te bewaken en hun ontwikkeling te stimuleren:

  • Lees een boekje voor.  Peuters en kleuters hebben wel een favoriet boekje dat ze graag opnieuw willen beluisteren, maar dat kan evengoed een nieuw exemplaar zijn.  Oma hoeft niet de geboren verteller te zijn, zolang er maar interactie is tussen oma en hun kleinkind.
  • Kook samen elk in de eigen keuken: hou het simpel met een croque, broodje eiersla, … Maar dit kan evengoed een doe-alsof-momentje zijn.
  • Leer samen een nieuw goocheltrucje of start met  jongleren voor beginners : dus met 2 katoenen zakdoekjes, zo krijgen deze toch nog een goede bestemming.
  • Het origami-momentje voor de oudste kleuters : een vliegtuig !
  • Laat de kleuters meegenieten van het huis en de tuin van de grootouders: Hoe gaat het met de kippen, de hond ? De bloementuin?  Het wachtende speelgoed in het tuinhuis staat er nog, oef !
  • Hou een dansfeest : Let’s twist again !
  • Maak samen muziek, zing een lied, … haal de potten en lepels boven.
  • Laat kleuters hun laatste tekening tonen, hun laatste bouwwerk, … en laat ze vertellen hoe ze het gemaakt hebben.
  • Speel kiekeboespelletjes met erg jonge kinderen en peuters.

Hou er wel rekening mee dat je een goed moment van de dag kiest, dat er rust heerst in huis.  Doe het ook niet vlak voor etenstijd.  Zijn we niet allemaal wat ‘hangry’ en wordt het videogesprek dan niet snel afgehandeld ?

Opa en oma moeten ook wat trager spreken.  Er zit altijd wat vertraging op en het doet goed om kort te herhalen hoe je je gesprekspartner begreep.  Het helpt ook om in de camera te kijken; we zijn immers geneigd om ook naar onszelf te kijken in de kleine uitsnijding.  Probeer je gesprek te ondersteunen door niet enkel je hoofd in beeld te brengen, maar ook je lichaamstaal te laten zien.

Videogesprekken zijn niet een megagroot event.  Maar nu het kleuteronderwijs al weken stilligt, moeten we wel zoeken naar wat ‘ontwikkelmomentjes’ die niet veel moeite vragen en vooral ‘plezant’ moeten zijn. En als het leereffect maar héél erg klein is, dan hebben we toch maar effe goed gelachen, beleven we even verbondenheid en doorbraken we de alledaagsheid van ‘het kot’.  Voeg je bijkomende ideeën maar toe in een reactie !

Met een lach en een traan voor ons Laura’ke : https://www.youtube.com/watch?v=0vHnrgIPFrI

Filip Van Keer

Bronnen:

  • Sarah Roseberry, Kathy Hirsh-Pasek and Roberta M. Golinkoff. Skype Me! Socially Contingent Interactions Help Toddlers Learn LanguageChild Development, September 2013 DOI: 10.1111/cdev.12166)

4 gedachtes over “Wie haalt het op Skype : ‘oma Berchem’ of ‘oma Wilrijk’?

  1. Hier lukt zingen tijdens de zoomsessies niet (met de klas) omdat er steeds vertraging opzit en dat geeft een kakafonie met een hele klas. Wat wel super veel succes had, was een bingo en een plakdictee. Als de kinderen iets in de handen krijgen en mee kunnen doen, blijven ze geboeid.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.