Kleuteronderwijs kan de vicieuze cirkel van armoede doorbreken: nieuwe resultaten van het Perry Preschool Experiment tonen een positieve invloed op hele families

Het verhaal van het Perry Preschool Project is inspirerend en hoopvol voor iedereen die kleuteronderwijs verzorgt of omkadert. Daarom vertaalden we voor jullie een blogbericht van onderzoekster Pauline Slot dat eerder op EarlyYearsBlog.eu in het Engels verscheen.

Hoe doen de arme kinderen het die 40 jaar geleden meededen aan het beroemde Perry Preschool Project en ondertussen volwassenen van middelbare leeftijd zijn? De wereldberoemde onderzoeker James Heckman analyseerde de effecten van kleuteronderwijs van hoge kwaliteit op de ontwikkeling van deze kinderen op korte en lange termijn. De nieuwste resultaten behandelen de levensloop tot 55 jaar, en geven ook meer inzicht in de mechanismen achter de positieve effecten. Drie belangrijke conclusies komen naar voor:

1.      Kleuteronderwijs heeft een positieve invloed op het leven van de deelnemers

Het Perry Preschool Programma was oorspronkelijk ontwikkeld als een onderzoek, een experiment met gerandomiseerde controle met arme families die in een achtergestelde buurt in de Verenigde Staten leefden. De kleuters uit de experimentele groep kregen kleuteronderwijs van hoge kwaliteit en de gezinnen kregen huisbezoeken. Aanvankelijk was het doel om het IQ van de kinderen te bevorderen, om zo hun cognitieve ontwikkeling en schoolsucces te stimuleren. Hoewel het programma er niet in slaagde om het IQ van de deelnemers blijvend te veranderen, waren andere effecten op hun ontwikkeling sterk en blijvend. De kinderen van de Perry Preschool hadden betere kansen op werk, een betere gezondheid, en waren minder betrokken bij criminele activiteiten, in het bijzonder bij gewelddadige misdaad. Deze resultaten geldden voor hun levensloop, en waren zelfs op de leeftijd van 55 jaar nog zichtbaar. De deelnemers ervaarden ook een positievere thuisomgeving en een betere band met hun ouders gedurende hun kindertijd in vergelijking met de controlegroep, wat hoogstwaarschijnlijk een belangrijke factor was om de verbeterde uitkomsten op volwassen leeftijd te kunnen verklaren.

2.      Er zijn effecten van Perry Preschool op de gezinnen van de deelnemers

Het programma had ook effecten op de eigen kinderen van de deelnemers, en op de broers en zussen van de deelnemers. 67% van de kinderen van de deelnemers voltooiden de middelbare school zonder schorsing, in vergelijking met 40% van de kinderen van de controlegroep. Ook hadden kinderen van Perry Preschool-deelnemers minder kans om te worden geschorst, verslaafd of gearresteerd. Dit gold voor 60% van de kinderen van de deelnemers vergeleken met 40% van de kinderen van niet-deelnemende gezinnen. De kinderen van de deelnemers vertoonden ook hogere niveaus van voltijdse tewerkstelling (59%) in vergelijking met kinderen van de controlegroepdeelnemers (42%). De effecten waren het sterkst voor jongens en in het bijzonder zonen van mannelijke Perry Preschool-deelnemers.

Er waren ook effecten op de broers en zussen van deelnemers die aanwezig waren in het gezin op het moment van de interventie, maar niet in aanmerking kwamen voor deelname zelf. Deze broers en zussen toonden een grotere kans op afstuderen op de middelbare school en werk. Voor broers waren de effecten het sterkst en deze broers vertoonden ook minder kans op arrestatie of verslaving.

3.      De familiale context is belangrijker dan de buurt

Zowel de controlegroep als de deelnemers groeiden op in arme en achtergestelde buurten. De Perry-deelnemers slaagden er echter in om stabielere gezinssituaties te creëren als volwassenen. Ze hadden stabielere huwelijken en kregen hun kinderen eerder op iets latere leeftijd, waardoor ze meer middelen en aandacht aan hun kinderen konden geven. Kinderen van Perry Preschool-deelnemers hadden 3 keer meer kans om op te groeien met stabiel getrouwde ouders tegen de leeftijd van 18. Voor de zonen van mannelijke deelnemers was dit zelfs 15 keer meer zo waarschijnlijk. De kinderen van zowel de deelnemers als de controlegroep groeiden op in vergelijkbare arme buurten, dus de intergenerationele effecten zijn waarschijnlijk te wijten aan de stabielere thuisomgeving en de betere financiële middelen die de Perry-deelnemers konden bieden.

Bron: Perry Preschool: Intergenerational Effects Toolkit


Een gedachte over “Kleuteronderwijs kan de vicieuze cirkel van armoede doorbreken: nieuwe resultaten van het Perry Preschool Experiment tonen een positieve invloed op hele families

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.