Het Participatiehuis: Of over hoe school, kinderen EN ouders de handen in elkaar slaan.

Eind augustus, einde van de vakantie stilaan in zicht. De schooldeuren gaan langzaam maar zeker weldra weer open. Het schoolteam neemt opnieuw zijn intrek in de lokalen, kinderen vullen straks weer de gebouwen met hun enthousiaste stemmetjes. En de ouders? Die zijn vanaf dag 1 welkom om er samen met het schoolteam en de kinderen iets moois van te maken.

Een praktijkvoorbeeld

Die mentaliteit neemt in ieder geval de bovenhand in ‘De vier winden’ in Molenbeek, zo lees ik in een artikel in Klasse (Creten, P.; 2019 in Klasse). Ouderbetrokkenheid en –participatie is er op school niet meer weg te denken. Alle ouders zijn er welkom, alle ouders worden er aangesproken om op de één of andere manier betrokken te zijn bij en op de school van hun kind. Er worden op school verschillende initiatieven op poten gezet, er is voor ieder wat wils. Het gaat van een wekelijks uurtje op vrijdag waarop alle kinderen en ouders zijn uitgenodigd om de kinderen aan de slag te zien op school, tot ouders van verschillende culturen die samen koken voor en met het leerkrachtenteam. Voorts zijn ouders ook welkom ’s ochtends in de klas van hun kind tijdens ‘de open klassen’, en worden er koffiemomenten en zelfs ‘ontbijt-onderonsjes’ georganiseerd. Dat alles met als ultieme doel: ouders, school en kinderen samenbrengen; vertrouwen scheppen; elkaar leren kennen en thuiskomen op school, en dit te midden van de grote diversiteit die er op deze school aanwezig is.

Naast informele initiatieven, zijn er ook formelere acties die in het leven worden geroepen. Zo zijn er ‘straffekoffiemomenten’ waarop experten komen vertellen over bepaalde topics gelinkt aan het schoolgebeuren. Ook wordt er in iedere klas een ‘verantwoordelijke’ ouder gezocht, die de brug kan vormen tussen ouders en schoolteam; dat communiceert gewoon makkelijker op bepaalde momenten.

Uiteraard worden er ook feestjes georganiseerd, wandelingen op poten gezet, … Er wordt zoveel als mogelijk ingezet op een sfeer van samen aan de slag gaan, elkaar ontmoeten, en op die manier samen school maken.

Ouderbetrokkenheid en –participatie een duwtje in de rug geven: een kijkwijzer

Hoe begin je daar dan aan? Of hoe breng je in beeld wat er op jouw school al gebeurt? Wel, de 3 ouderkoepels (GO! Ouders, KOOGO en VCOC) hebben een kijkwijzer ontwikkeld, namelijk ‘Het Participatiehuis’ (Creten, P., 2019 in Klasse). Het participatiehuis kan je gebruiken om te reflecteren over de huidige betrokkenheid en participatie van ouders op school. Aan de hand van het huis kan je immers in kaart brengen wie welke acties reeds onderneemt, en welk soort van betrokkenheid en/of participatie er reeds is. Het huis bestaat uit verschillende soorten relaties (ouder – kinderen, ouder – klas/school, ouderwerking – alle ouders, ouderwerking – school) en dit op verschillende niveaus: meeleven – meeweten – meehelpen – meedenken – meebepalen. Iedere actie of ieder initiatief van ouders en leerkrachten (hoe klein of hoe groot ook) kan een plekje krijgen in het huis, alle acties en initiatieven zijn evenwaardig, en even belangrijk. Bijvoorbeeld thuis informeren bij je kind wat hij gedaan heeft op school, helpen op het schoolfeest, praten met andere ouders en leerkrachten over verkeersveiligheid rond de school of over kinderparticipatie op school, … Alle initiatieven kunnen een plekje krijgen in het participatiehuis. De basis voor een geslaagde werking van het huis, is vertrouwen en een goede communicatie tussen iedereen die er deel van uit maakt. Wederkerigheid tussen ouders en school maakt immers dat ouderbetrokkenheid alle kansen krijgt. Dat zorgt op zijn beurt weer voor een hoger welbevinden en leerwinst bij de kinderen (Creten, P., 2019 in Klasse).

Ready, set, go: nog eventjes!

Net als de kinderen hier thuis stilletjes aan aftellen om weer naar de klas te trekken en juffen, meesters en vriendjes terug te zien, tel ik zelf stiekem ook weer af om door de schoolpoort te wandelen bij onze jongens op school. Het terugzien van en bijbabbelen met andere ouders, een praatje slaan met de leerkrachten en de directie, het rond de tafel zitten met ouders en schoolteam in functie van schoolgerelateerde topics, … Dat alles maakt dat ‘naar school gaan’ niet alleen iets is van de kinderen en de leerkrachten, maar dat het een waardevolle ervaring is die ik als mama samen met hen mag delen en mee mag vormgeven. Daar draait ouderbetrokkenheid om als je het mij vraagt!

 

Wil je meer lezen over dit thema?

Neem dan zeker een kijkje via Klasse online:

https://www.klasse.be/178517/ouderparticipatie-concentratieschool-boost-tips/

https://www.klasse.be/179970/ouders-school-participatiehuis-ouderbetrokkenheid/

 

Jouw ervaringen?

Hoe geven jullie ouderbetrokkenheid en -participatie vorm op jouw school? Of hoe ervaar je als ouder de betrokkenheid op school bij je eigen kinderen? Sharing is caring!

 

Bronnen

Creten, P. (2019). Geef ouderparticipatie op school een boost: 9 ideeën. In Klasse online, via https://www.klasse.be/178517/ouderparticipatie-concentratieschool-boost-tips/

Creten, P. (2019). Bouw samen met ouders aan het Participatiehuis. In Klasse online, via https://www.klasse.be/179970/ouders-school-participatiehuis-ouderbetrokkenheid/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.