4 parels om te lezen voor eindejaar

Uit onze voorraad van blogberichten van het afgelopen jaar vier tips om te lezen op deze rustige en koude winterdagen:

  1. De kracht van sociaal kapitaal: een goede school verbindt
  2. Zorgen voor jezelf
  3. Wat we uit de Duitse aanpak voor meertalige kleuters kunnen leren
  4. De verteltafel in 7 praktische stappen

Waarom?

De kracht van sociaal kapitaal: een goede school verbindt

Tip van Liesl Veulemans   In dit bericht wordt terecht gewezen op de belangrijke verbindende kracht van scholen. Verbinding tussen kinderen, verbinding tussen leraren, verbinding tussen kinderen en leraren, verbinding tussen school, ouders en externen. Ik ben ervan overtuigd dat het opbouwen van een sterke, kwalitatieve relatie tussen verschillende partners binnen en rond de school een duwtje in de rug is, of zelfs de basis voor ontwikkeling vormt, en dit voor ieder kind. In het bijzonder voor kinderen in minder kansrijke situaties, in het bijzonder voor kinderen in moeilijkere thuiscontexten.

 

Zorgen voor jezelf

Tip van Freya Claes   We zetten vaak de kleuters op de 1ste plaats en willen onze praktijk zo goed mogelijk verantwoorden en organiseren voor hen. We zoeken en lezen daarbij de blogberichten op kleutergewijs die ons veel inzichten geven over onze kleuters maar we mogen daarbij onszelf niet vergeten. Ook inzichten in onze persoon als leraar zijn belangrijk 🙂

En ook een tip van Eva Dierickx    Dit pareltje geeft voor een keer geen tips hoe we het ‘beter’, ‘efficiënter’ of gerichter kunnen aanpakken in de klas. In tegendeel, ze stelt de terechte vraag of dat telkens wel zo moet. De kracht van het nietsen voor kleuters, zonder meteen te panikeren dat ze niet betrokken spelen of keuzes maken, stelt deze post centraal. Dit is voor mij ook een thema waar ik de laatste jaren zelf actief aan probeer te werken: onthaasten, ruimte maken voor rust en ‘goed genoeg’ leren zeggen. Niet eenvoudig, en net daarom zo’n belangrijke post!

 

Wat we uit de Duitse aanpak voor meertalige kleuters kunnen leren

Tip van Astrid Cornelis   Een blogbericht vanuit onderzoek bij de buren, ook relevant voor onze aanpak van meertalige kleuters. Over prentenboeken dialogisch lezen en uitdagende spreekkansen bieden.

 

De verteltafel in 7 praktische stappen

Tip van Helena Taelman   Kleuters zijn doeners. Hen een verhaal laten naspelen aan een verteltafel ondersteunt hun verhaalbegrip en hun taalontwikkeling dan ook erg. Hoe je dat het beste doet, vind je heel concreet uitgewerkt in dit blogbericht. Ik raad het aan omdat ik zelf moeite had om een goede aanpak te vinden, maar in dit bericht alle sleutels vind voor een geslaagde opbouw. Een topper van onze zusterblog in Nederland.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.