Starten op 3 september met kinderen, én hun ouders!

Morgen, de eerste schooldag op 3 september! Vele kinderen die weer door de schoolpoort stappen, met het nodige enthousiasme, maar ook met hier en daar een bang hartje. En samen met deze kinderen, evenveel ouders die de stap naar de school van hun kind morgen zullen zetten. Ook met datzelfde gevoel van enthousiasme en spanning. Via deze weg een warme oproep: bouw van bij de start een relatie uit met deze ouders, vanaf dag 1, en de kinderen in je klas zullen er wel bij varen.

Project ‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’

Van 2016 tot 2018 liep het project ‘Kleine kinderen, Grote Kansen’ (KKGK) van het Departement Onderwijs en Vorming, de Koning Boudewijnstichting, Klasse, en Kind en Gezin. De bedoeling van het project lag erin om meer zicht en meer greep te krijgen op omgaan met jonge kinderen, vanuit de invalshoek van kinder- en kansarmoede. In het kader van het project werd een kleuterjuf, juf Jelke, voor langere tijd gevolgd in haar klas en in haar school. Er werden heel wat filmfragmenten bekeken en besproken met experts, afhankelijk van het topic waarover het op dat moment handelde. Dit alles zorgde voor verschillende videofragmenten omtrent ‘De klas van juf Jelke’. Voor meer info en voor alle filmfragmenten zie : www.grotekansen.be.

Kwaliteitsvolle relaties opbouwen met ouders

Eén van de beïnvloedende factoren in relatie tot omgaan met kinder- en kansarmoede, is de rol van ouderbetrokkenheid en kwaliteitsvolle relaties tussen de leraar (of breder ‘de school’) enerzijds en ouders van de kinderen in de klas anderzijds.

Katrien Van Laere (Vernieuwing in de Basisvoorziening voor Jonge Kinderen, VBJK) en Ruben Vanderlinde (Prof. Onderwijskunde Universiteit Gent) zijn van mening dat deze relaties tussen ouders en leraren de dag vandaag steeds belangrijker zijn geworden, te meer omdat we leven in een superdiverse samenleving, waardoor de beeldvorming omtrent onderwijs verschilt van persoon tot persoon en van groep tot groep (Klasse, 2018). Vandaar, zo pleiten zij, is het net van belang om het contact tussen leerkrachten en ouders in de schoolse context zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken. Op die manier kunnen ouders zelf ervaringen opdoen met het schoolse gebeuren van hun kind, en kunnen ze zich er iets bij voorstellen wat zo’n schooldag allemaal inhoudt. Van Laere en Vanderlinde (2018) wijzen tevens op het belang van wederzijds contact, bij voorkeur op een informele manier, om tot echte verbinding en relatie te komen (Klasse, 2018). Niet enkel de ouders die meer te weten komen over de klas en de school, maar zeker ook de leraar die interesse toont en meer te weten komt over de ouders en het gezinsleven. Vanderline (2018) stelt tevens dat kleine, informele contacten vaak voor ouders en kinderen uit meer kwetsbare milieus enorm belangrijk zijn om hefbomen te creëren binnen onderwijs.

Via volgende link kan je het fragment bekijken omtrent ‘de klas van juf Jelke’ gelinkt aan kwaliteitsvolle relaties met ouders: https://www.klasse.be/134979/hoe-bouw-je-rijke-relatie-met-ouders/. Het fragment is het bekijken waard van de eerste tot de laatste minuut! Onderstaand lijst ik graag enkele elementen op die ik meeneem als sleutelfactoren na het bekijken van het filmfragment.

  • Ouders zijn bezorgd, en willen graag weten of hun kind ‘het goed doet’ of ‘het goed stelt’. Spreek ouders hierover zelf actief aan, en toon vervolgens interesse in de thuiscontext van de ouders en het kind.
  • Wanneer kinderen zien, voelen, ondervinden dat hun ouders een vlot contact hebben met hun juf of meester, dan straalt dat af op het welzijn van de kinderen zelf. Bouw dus voldoende (informele) mogelijkheden in waar kinderen de relatie tussen jou als leraar en hun ouders werkelijk kunnen ervaren, bijvoorbeeld tijdens breng- en /of afhaalmomenten. Laat fysieke barrières zoveel mogelijk achterwege, fysieke grenzen brengen immers ook mentale grenzen met zich mee. Voor meer achtergrond hieromtrent zie ook: https://kleutergewijs.wordpress.com/2017/05/17/een-reflectie-hoe-ver-mag-je-als-ouder-gaan/ EN https://kleutergewijs.wordpress.com/2018/03/14/een-warme-relatie-met-elke-kleuter-en-zijn-ouder/.
  • Houd er rekening mee dat alle ouders in se betrokken zijn op hun kind en diens ontwikkeling op school, maar dat niet alle ouders bereikbaar / beschikbaar zijn net voor, tijdens, of net na schooltijd. Zoek alternatieven op andere momenten, en/of via andere kanalen.

 

Bronnen

Van Laere, K. & Vanderlinde, R. In De Vries, R., Godaert, E., & Van Laere, M. (2018). Hoe bouw je een rijke relatie op met ouders? In Klasse, 27 augustus, 2018. Opgevraagd op 29 augustus, 2018, via https://www.klasse.be/134979/hoe-bouw-je-rijke-relatie-met-ouders/

Website: www.grotekansen.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.