Natuurwiskunde

door Imfe en Bianca, net afgestuurd aan hogeschool ODISEE

Waarom?

Vanuit de overtuiging dat kinderen nog te vaak in een klassiek klaslokaal opgesloten zitten, is het onze bedoeling om zoveel mogelijk kleuters te kunnen meenemen naar buiten. Buiten de klas en buiten de school vallen ook heel wat dingen te leren en beleven. Wiskunde en natuurbeleving gaan hand in hand.

 

Hoe?

We hebben onze inspiratie gehaald vanuit onze eigen ervaringen. Welke spelletjes speelden we op onze jeugdkampen? Wat trok ons het meeste aan, maar vooral waar kunnen we de wiskunde in terugvinden?

 

Voorbeelden ter inspiratie

Activiteit: Leg de schelp op.

Hierbij werken we met peuters aan de positie verkennen en bepalen: op, naast, voor, achter, onder, boven, op elkaar. De activiteit gebeurt best in het zand.

Materiaal: zwarte schmink, zwembril, gevonden schelpen aan het strand

De kleuterleid(st)er verkleedt zich in Tip de zeehond. Dit doet ze door zichzelf een zwarte neus te geven en een zwembril op te zetten.

Tip de zeehond houdt van schelpen maar hij wil er graag veel meer. Hij vraagt de peuters om hulp. De peuters mogen eerst schelpen verzamelen en op een hoopje leggen.

Vervolgens bedankt Tip de peuters. Hij heeft een idee. Tip kent een leuk spelletje dat hij graag wil spelen met de peuters. De kleuterleid(st)er maakt samen met de peuters een kring rond de schelpen. Daarna gaat iedereen zitten op het zand. Vervolgens mag er één peuter in het midden bij de schelpen gaan liggen op zijn rug. Tip geeft aan iedereen een schelp behalve aan de peuter die in het midden ligt. Als iedereen een schelpje heeft, gaat Tip ook tussen de kinderen zitten. Tip geeft aan elke peuter een kleine opdracht: ‘Leg de schelp op de neus van het kind dat in het midden ligt. Leg de schelp naast de peuter.  Leg de schelp boven op zijn/haar hand.’

 

Activiteit: Nestjes bouwen

nestjeHier werken we met de peuters aan ongestructureerde aantallen vergelijken en de vergelijking benoemen met veel of weinig. Dit kan in een bos, of een park met bomen.

Materiaal: takken, roodborstje Fonkel (rode hoofdband voor de leid(st)er), schmink, een kleine vogel(knuffel)

De kleuterleid(st)er gaat samen met haar peuters naar het park. Daar ontmoeten ze Roodborstje Fonkel (de verklede kleuterleid(st)er) en zijn kleine vriend.

Ze hebben allebei een groot probleem: hun nestje is gisteren door de wind helemaal stuk geblazen. Nu moeten ze nieuwe takken verzamelen zodat ze vanavond een nieuw nestje kunnen bouwen. Willen de peuters hen hierbij helpen?

Eerst gaan ze de Kleine Vriend helpen. Kleine Vriend heeft maar een heel klein nestje nodig. Dus moeten de kleuters weinig takjes verzamelen. De leid(st)er legt de nadruk op ‘weinig’. Ieder kind mag één takje gaan zoeken. Deze leggen ze samen op een hoopje.

Nu gaan ze Fonkel helpen. Dat is een veel grotere vogel en heeft dus een veel groter nestje nodig. De leid(st)er legt uit dat we nu veel takjes nodig hebben. Iedere peuter mag opnieuw een takje gaan zoeken. Voor het nest van Fonkel herhalen ze deze zoektocht zeker twee tot drie keer. Ook al deze takjes worden op een hoopje gelegd.

De peuters gaan de stapels nu benoemen met ‘veel’ of ‘weinig’. Samen met de kleuterleid(st)er geven ze ook de stapel takjes aan de juiste vogel. Veel takjes voor Fonkel, weinig takjes voor de kleine vriend. Je kan, als de peuters hieraan toe zijn, de stapels ook benoemen met meest of minst.

 

Wil je nog meer?

In onze bachelorproef hebben we per wiskundig domein activiteiten uitgewerkt voor iedere leeftijdsgroep, rekening houdend met de verschillende natuuromgevingen die we hier in België terugvinden: een bos, de zee, een park en de waterkant. Om de activiteiten meer tot leven te brengen, kozen we voor iedere omgeving een centrale figuur.  Binnenkort kan je onze bachelorproef online raadplegen. Het staat de gebruikers ervan vrij om de activiteiten aan te passen volgens hun idee en context waarin ze werken.

4 gedachtes over “Natuurwiskunde

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.