Wiskunde en de taal van de kunsten

De taal van de kunsten is een veelbelovende inrijpoort voor leren (Burnaford, 2007). Een impactstudie van het Wolf Trap Institute wijst op positieve effecten van integratie van dans, muziek en drama voor het wiskunde-onderwijs (Meredith L, Marklein M.B., Song M., 2016).

Kunstenaars en leerkrachten werken samen

Recent ontwikkelde het Wolf Trap Institute een project om STEM-leren te stimuleren via dans, drama en muziek. Ze lieten telkens een kunstenaar samenwerken met een kleuterleraar in een professioneel ontwikkelingstraject: de kunstenaar bekwaamde zich in de leerdoelen van de kleuterschool; de leerkracht leerde over de taal van de kunsten; kunstenaars en leerkrachten werkten samen lesideeën uit en stonden ook geregeld samen voor de klas. Op de website van het Wolf Trap Institute vind je een schat aan inspirerende lesideeën en filmpjes die hieruit resulteerden.

Positieve effecten voor het wiskunde-onderwijs

Het programma ‘STEM Learning Through the arts’ legde de focus op wiskunde en bleek een positief effect te genereren (Meredith L, Marklein M.B., Song M., 2016):

  • de kleuters van de deelnemende klassen scoorden beter op een gestandaardiseerde wiskundetest (Early Math Diagnostic Assessment, Pearson Clinical, 2003);
  • de klasleerkrachten integreerden meer dans, muziek en drama bij de wiskunde-activiteiten;
  • de leerkrachten rapporteerden dat de inzet van muziek, dans en drama het leren faciliteerde, in het bijzonder bij teruggetrokken kinderen, kinderen die nog nooit naar school zijn geweest of anderstalige kinderen.

Wiskunde dansen: kant-en-klare lesideeën

Als docent wiskundige initiatie met een hart voor dans, ben ik op zoek gegaan in de databank van het Wolf Trap Institue naar interessante lesideeën voor wiskunde-leren en dans:

Inzicht in volgorde en rangtelwoorden:

Aan de slag met een danszin vanuit 4 voorwerpen op een rij: de maracas staan voor ‘schudden’, het potlood voor een ‘freeze’, de tol voor ‘draaien’ en het pluimpje voor ‘zweven’.  Spontaan komen rangtelwoorden aan bod: het eerste, tweede, derde en vierde voorwerp en de bijhorende beweging. Ook de begrippen ‘voor’, ‘na’ en ‘tussen’ duiken op: wat komt er na ‘schudden’? Wat komt er voor ‘zweven’? Welke beweging doen we tussen de ‘freeze’ en het ‘zweven’?

Bron video: Wolf Trap Institute: Institute for Learning Through the Arts (2018). Using vinyl spots in dance experience: using object to create moving patterns. Geraadpleegd op 4 juni 2018, van https://education.wolftrap.org/content/using-vinyl-spots-dance-experiences-using-objects-create-movement-patterns

 

Inzicht in grafieken:

Little jumps, little jumps, all in a row. How many jumps will Daniel show?” Daniel toont 4 vingers en mag vervolgens 4 keer springen. Elk kind mag zelf kiezen hoeveel keer het springt en er worden evenveel stippen op een rij gelegd die een grafiek vormen.  Wie sprong er het meeste, het minste, evenveel… ? Hoeveel sprongen zijn dit allemaal samen?

Bron video: Wolf Trap Institute: Institute for Learning Through the Arts (2018). Using vinyl spots in dance experience: graphing. Geraadpleegd op 4 juni 2018, van https://education.wolftrap.org/content/using-vinyl-spots-dance-experiences-graphing

 

Inzicht in patronen:

Vanuit voorwerpen wordt een eenvoudig danspatroon gevormd, bijvoorbeeld een ABCABC-patroon. De patrooneenheid ‘zweven (veer), uitrekken (elastiek), springen (botsbal)’ wordt telkens herhaald. De kinderen worden ook uitgedaagd om zelf danspatronen te creëren.

Bron video: Wolf Trap Institute: Institute for Learning Through the Arts (2018). Bag of dances: using objects to inspire movement patterns. Geraadpleegd op 4 juni 2018, van https://education.wolftrap.org/content/bag-dances-using-objects-inspire-movement-patterns

 

Meer lesideeën van het Wolf Trap Institute met filmpjes:

Meer lezen over leren via de taal van de kunsten:

Referenties:

 

 

Een gedachte over “Wiskunde en de taal van de kunsten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s