De startende leraar: samen vleugels geven!

Mei, de maand waarin onze studenten binnen de opleiding Kleuteronderwijs hun laatste stageperiode van het jaar lopen, alvorens in de examenperiode te duiken, en nadien de lang verwachte zomer te begroeten. En steeds in deze mei-periode, wanneer ik de 3de en dus laatstejaars studenten bezoek in de kleuterklas, vraag ik me af: ‘Hoe zullen ze het doen vanaf september?’ Zullen deze studenten als startende leraren hun weg vinden binnen hun nieuwe school? Zullen ze hun plek vinden te midden van een nieuw team aan collega’s? Zullen ze hun beroep als leraar vol passie kunnen en durven uitoefenen?

De startende leraar: valse start?

Startende leraren krijgen vanaf de eerste dag als leraar vaak een grote verantwoordelijkheid toebedeeld. Niet alleen zijn ze plots voor de volle 100% verantwoordelijk voor zichzelf als ‘echte’ leraar in de klas, ook zijn ze vanaf dag 1 verantwoordelijk voor de kinderen in de klas, en het ontwikkelingsproces dat deze kinderen doormaken. En die verantwoordelijkheid dragen startende leraren (grotendeels) alleen, aangezien de meeste leraren alleen voor de klas staan. Snoek (2017) verwijst in zijn beschouwing omtrent startende leraren dan ook naar het feit dat een echte ‘ingroeimogelijkheid’ bij de start van het beroep eerder ontbreekt, en hij bespreekt de mogelijke gevolgen, namelijk stress, onzekerheid en weinig focus op professionele groei, aangezien men ervan uit gaat dat de startende leraar reeds vanaf dag 1 alles kan (Snoek & van Rossum, 2017). Ook Holvoet, Elen, Feremans en Depaepe (2017) verwijzen in hun beschouwing naar het ontbreken van echte samenwerking tussen leraren in Vlaanderen als mogelijke oorzaak voor de snelle uitstroom van startende leraren.

Samen zorgen voor een vliegende start!

Wat blijkt: in scholen waar op intensieve wijze wordt samengewerkt tussen leraren, ervaren de startende leraren een grote sociale verbondenheid, met een hogere tevredenheid en betrokkenheid als gevolg (Siry, 2010; in Holvoet, et al., 2017). Het gegeven ‘samenwerking’ is echter niet iets wat leraren als vanzelfsprekend doen, maar moet worden gevoed, geleerd, eigen worden gemaakt. In dat opzicht pleiten Holvoet, Elen, Feremans en Depaepe (2017) ervoor om het leraarschap te zien als een collaboratief beroep, waarop de lerarenopleiding als dusdanig ook voorbereid (Snoek, Kools & Walraven, 2016; in Holvoet, et al., 2017). De focus bij het opleiden van leraars-in-spe moet volgens de auteurs liggen op het ontwikkelen en oefenen van een gedeelde verantwoordelijkheid voor het leren van kinderen en jongeren, en op de samenwerking in een team. Want deze 2 doelen, geven de startende leraar, omringd door meer ervaren collega’s, vleugels.

In dat kader verwijzen Holvoet, et al. (2017) naar ‘team teaching’ als een beloftevolle en essentiële aanpak binnen onderwijs, op verschillende niveaus. Hieronder verstaan zij het samenwerken van twee of meer (student-)leraren om in gedeelde verantwoordelijkheid een leeromgeving te ontwerpen, tot uitvoering te brengen, en te evalueren (Baeten & Simons, 2014; in Holvoet, et al., 2017). Op die manier krijgt samenwerking, samen onderwijs voorzien, echt betekenis. Op die manier worden startende leraren niet langer verpletterd onder de (enorme) individuele verantwoordelijkheid voor het welzijn en leren van die groep kinderen die onder hun professionele hoede wordt geplaatst. Op die manier kunnen startende leraren in gesprek en door reflectie met collega’s groeien, hun sprong in het diepe wagen, met behoud van hun passie voor onderwijs. Op die manier kunnen ze het beste van zichzelf geven, zonder te stressen over ‘zal ik die klus wel alleen kunnen klaren?’.

En uiteraard, er zijn zeker heel wat startende leraren die het goed doen, die vol overgave in de onderwijswereld zijn gedoken, die hun plekje hebben gezocht en gevonden. Het zijn deze gestarte leraren, blinkend van trots, gemotiveerd, die ik soms opnieuw tegenkom in stagescholen. En het zijn deze gestarte leraren, die bij mijn vraag ‘en, hoe gaat het nu met je?’ erg vaak verwijzen naar ‘goed, echt een sterk team waarin ik ben terecht gekomen!’.

Ik ben ervan overtuigd dat we meer startende leraren vleugels kunnen geven, door als lerarenopleidingen en scholen de handen in elkaar te slaan, en te werken aan ‘samen ervaren’, ‘samen-werken’, ‘samen ontwerpen’, en op die manier ook te groeien als leraar, en binnen een leraren-team.

 

Laat van je horen!

Ben jij een (bijna-) startende of nog-niet-zo-lang-geleden gestarte leraar? Deel je ervaringen met ons! Wat verwacht je van de start als leraar? Welke ervaringen heb je overgehouden aan je start als leraar? Hoe kunnen lerarenopleidingen en scholen de stap naar de praktijk ondersteunen, voeden, verlichten? Wat geeft volgens jou vleugels?

 

Meer blogberichten omtrent‘samen school maken’?

https://kleutergewijs.wordpress.com/2016/11/16/samen-school-maken-dat-maakt-gelukkig/

https://kleutergewijs.wordpress.com/2016/03/02/co-teaching-samen-sterk-in-de-kleuterklas/

 

 

Bronnen

Holvoet, E., Elen, J., Feremans, K., & Depaepe, F. (2017). De leraar staat er niet alleen voor: naar een passend ontwerp voor een op de toekomst gerichte lerarenopleiding. In Tijdschrift voor lerarenopleiders, 38(4), p89-95, 2017.

Snoek, M., & van Rossum, B. (2017). Goede condities voor startende leraren: het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma. Utrecht: Steunpunt Opleidingsscholen.

2 gedachtes over “De startende leraar: samen vleugels geven!

  1. Beste medewerker van Kleutergewijs

    Uw mail : nieuw post op Kl. Gewijs v vandaag, gaat over de startende leraar.
    Ergens in het artikel staat : Hoe kunnen lerarenopleidingen en scholen de stap naar de praktijk ondersteunen, voeden, verlichten? Wat geeft volgens jou vleugels?
    Graag zou ik bij m.n. de startende leraar leerlingen met een TOS onder de aandacht willen brengen / hen voor hen op de kaart willen zetten.
    Dit kan middels voorlichting of ervaring opdoen : zelf ervaren wat het is om een TOS te hebben, wat betekent / vraagt dit van mij ?
    Wat betekent / vraagt het van hun?

    Misschien kunnen we de handen in elkaar slaan om hen vleugels te geven.

    Mvg

    Anja Droog
    Ambulant dienstverlener

    [cid:image001.png@01D20213.98AE0020]

    06-40197568
    a.droog@auris.nl
    bereikbaar: maandag, dinsdag,woensdag, donderdag
    Kijk voor het cursusaanbod 2017-2018 op: https://shop.auris.nl/

    Auris dienstverlening
    educatie, begeleiding en advies
    Daslookweg 2
    2015 KN Haarlem
    023- 7078062 (algemeen)
    http://www.vangilseschool.nl

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s