Tip trimester 3 : Een school moet kunnen ‘ademen’ … letterlijk en figuurlijk.

Letterlijk … waar kan ik nog ademen ?

In 60% van de scholen is de luchtkwaliteit verontrustend slecht, leerde me de Pano-reportage vorige maand. Oorzaken liggen o.a. bij het autoverkeer in de buurt van scholen. Het zijn wetenschappelijke cijfers die iedere wandelaar en fietser al enige tijd vermoedt, wanneer je – adem inhoudend – de file voorbijsnelt… Je wordt ziek door te ademen. Ik troost me, niet ademen maakt het nog erger.
Greenpeace daagt ‘Vlaanderen’ voor de rechter wegens gebrekkig beleid tegen luchtvervuiling. We verwachten wel andere plannen dan … We zullen de ‘park & ride’ wat verder van de poort plaatsen … dan stikken ze 100 meter verder wel.
We zullen onze mobiliteit in vraag moeten stellen en ouders moeten ontgoochelen die maar al te graag hun veilig vastgeklikte kleuter tot op de speelplaats willen rijden. Schijnbaar veilig, tot hij enkele gulzige teugen vervuilde schoollucht tot zich neemt… Roet!  Trimester 3, mooier weer, dan toch maar ‘stappen en trappen’ stimuleren ?
Maar wat met de figuurlijke betekenis van ‘ademen’ op school?

Figuurlijk … kan je kleuter op adem komen in de klas ?

Het laatste trimester gaat in. De laatste ‘mirakels’ trachten we te realiseren bij ‘kleuters-met-zorgen’. Of zijn het onmogelijke ontwikkelingssprongen die we nog hardnekkig proberen na te jagen? Er staan in elke klas wel een paar kleuters te hijgen, niet ? Misschien kunnen we dit laatste trimester (eindelijk) meer ruimte bieden om kleuters rustig te laten inademen (impressies) om ze nadien – even intens – te laten uitademen (expressie).

In- en uitademen : een haalbaar ritme in je week

We hebben immers weinig tijd om adem te halen en de kleuters in de klas ook al niet. Voor sommige kleuterleerkrachten gebeurt dit met “doping” : teveel dosissen paracetamol. De hardnekkige ‘gebruiker’ doet het voor of na de klaspraktijk.
Teveel kleuters zitten ook in ademnood door teveel input op korte tijd. Hun vrije expressie via woord, beeld, drama, muziek, … staat op een laag pitje. De gekende impressie-expressie-cyclus komt vaak onder druk door die andere cyclus, nl. impressie-inoefenen. Maar zijn het niet net die ‘kleuters-met-zorgen’ die ruim tijd nodig hebben om via expressie de impressie ook intens tot zich te nemen? Hoe kan je immers verinnerlijken wat je niet kan veruiterlijken.  Betekent dit dan dat we alles maar op z’n beloop laten ?  Tuurlijk niet.

Oefentijd mag er zijn, maar loop jezelf en je kleuters niet voorbij.  Zorg in je laatste weekplanningen dat je dag ‘ademt’. Neem de tijd om terug te blikken over wat er al gebeurd is : Wat leverde veel op, wat weinig ? Speel mee, geniet mee met de kleuters met een succesvol aanbod, waarbij je aandacht schenkt aan muzische talenten van de kleuters. Veranker successen samen met je kleuters door écht terug te blikken op een aanbod of de voorbije week. Neem de tijd voor diepgang, herneem een aanbod, geef ruimte voor kleuterinitiatief in plaats van veel thema’s met teveel activiteiten in een overvol weekschema.

De winst zal groter zijn voor jou en jouw ‘hijgende’ kleuters die alweer naar het volgende aanbod springen. Happend naar lucht.

Neem adem, neem meer ademruimte (en hopelijk is het gezonde ‘lucht’).

 Filip Van Keer (medeplichtig, nog te weinig fietser en te weinig uitademend)

 

Bronnen :

Een gedachte over “Tip trimester 3 : Een school moet kunnen ‘ademen’ … letterlijk en figuurlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.