Onderwijskwaliteit onder de loep: Hoe kwaliteit in onderwijs nastreven en opvolgen?

Volgens de onderwijsinspectie luidt het antwoord als volgt: ‘Door aan de slag te gaan op basis van het nieuwe Referentiekader voor Onderwijskwaliteit.’ Dit kader zet verwachtingen uit voor kwaliteitsvol onderwijs. Het kader werd vormgegeven in het schooljaar 2015-2016 (door Katholiek Onderwijs Vlaanderen, GO! Onderwijs, POV, OVSG, OKO en de onderwijsinspectie) en het werd reeds getest in de vorm van een aantal proeftuinen.

Het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit: wat is het?

Met het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (het ROK) wil men scholen stimuleren om een eigen kwaliteitsbeleid te maken en daarvoor ook een eigen weg uit te tekenen. Vanuit het kader staat de ontwikkeling van de lerende centraal. Dit vormt het gemeenschappelijk middelpunt waarrond enkele bredere cirkels worden gevormd waarmee scholen aan de slag kunnen (van binnen naar buiten):

  • Ontwikkeling stimuleren: door doelen te stellen, door het onderwijsleerproces en de leef- en leeromgeving vorm te geven, en door de lerende te begeleiden en op te volgen.
  • Kwaliteitsontwikkeling: hiermee bedoelt men het systematisch onderzoeken en ontwikkelen van het kernproces dat scholen met hun lerenden doorlopen.
  • Beleid: zorgen voor afstemming tussen het onderwijskundig beleid, het personeels- en professionaliseringsbeleid, het financieel en materieel beleid, en het veiligheidsbeleid.
  • Resultaten en effecten: zijnde de minimaal gewenste output, welbevinden, betrokkenheid en tevredenheid, leerwinst, studievoortgang, toegang tot onderwijs en effecten op lange termijn.
  • Context en input: dit zijn de context- en inputkenmerken die de school en alle betrokkenen binnen de school typeren.

Wat beklemtoond wordt, is de verbinding en het samenspel dat belangrijk is tussen de verschillende niveaus, waarbij de binnenste cirkel, de ontwikkeling van de lerende, het uitgangspunt blijft. De buitenste cirkels moeten worden vormgegeven en aangepakt binnen de school opdat de ontwikkeling van de lerende alle kansen krijgt.

Meer lezen? Via volgende linken kan je de kwaliteitsverwachtingen en bijhorende kwaliteitsbeelden verkennen, en het bronnendocument bijhorend bij het kader inkijken: http://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/atoms/files/OK-magazine.pdf

http://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/atoms/files/OK_bronnendoc_LOW.pdf

 

Wat mij opvalt: enkele klemtonen

  1. De context en de input van de school bepalen voor een groot stuk welke keuzes een school maakt en welke processen er binnen de school op gang worden gebracht. Scholen worden naar mijn gevoel erg aangesproken op hun zelfsturend vermogen en op het maken van gemotiveerde, verantwoorde keuzes op basis van de kenmerken van de school, van de betrokkenen binnen de school, en van de omgeving rond de school. Interne kwaliteitsopvolging en bijsturing zullen hier nauw mee samenhangen, en zullen volgens mij veel aandacht vragen in scholen.
  2. Doelgericht werken staat centraal: samenhangende, uitdagende, haalbare doelen geven richting aan het stimuleren van de ontwikkeling van de lerende.
  3. Positief omgaan met diversiteit, het welzijn van iedere lerende, en het streven naar gelijke onderwijskansen voor iedere lerende krijgen een belangrijke klemtoon.

 

Bij het lezen van het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit stelde ik me vooral de vraag hoe scholen vanuit hun ervaring in de praktijk kijken naar dit nieuwe kader. Wat ziet de onderwijspraktijk in het kader als nieuw, positief, uitdagend, moeilijk, al dan niet te realiseren? Ik kijk uit naar jullie mening!

 

 

Bronnen

Bronnendocument. Het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (2016). Opgevraagd op 5 maart, 2018, via http://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/atoms/files/OK_bronnendoc_LOW.pdf

Het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit: Kwaliteitsverwachtingen en kwaliteitsbeelden (2016). Opgevraagd op 5 maart, 2018, via http://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/atoms/files/OK-magazine.pdf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.