Hoe Ms Cereescia haar kleuters kritiek leert geven op elkaar. Kritiek als noodzakelijk ingrediënt van een onderzoekende kleuterklas.

Onlangs was ik op bezoek in een school in San Diego waar onderzoekend leren heel consequent en met veel succes wordt toegepast. Het geheim is dat kinderen dit vanaf de eerste dag leren in kleuterklassen als die van Ms Cereescia. Ik heb bijna een hele dag in Cereescia’s klas doorgebracht omdat ik wilde begrijpen wat hier precies gebeurt.

In al haar lessen staan verwondering en de vragen die de kinderen bedenken centraal. Die vragen komen in de lijst met verwondervragen en samen kiezen de kinderen daaruit de mooiste die ze met de hele klas gaan onderzoeken.

Maar er is meer. Ze leren samenwerken en elkaar feedback geven (‘Critique‘) met als doel hun vrienden te helpen. Ze leren dat mooi werk niet perfect is. Ze leren ten slotte dat fouten maken nodig is om te leren. In Cereescia’s klas  worden fouten gevierd en klappen de kinderen als iemand een fout maakt. Ze vouwen hun handen in elkaar en roepen: “Synapse!” Met andere woorden, als iemand een fout maakt en ervan leert ontstaat er een nieuwe verbinding tussen twee neuronen en groeien haar hersenen.

Cereescia en haar collega’s laten zich inspireren door het werk van Ron Berger, met name zijn boek An Ethic of Excellence. Dit filmpje geeft een goede indruk hoe ‘Critique‘ kinderen helpt beter te worden in wat ze doen.

 

De kleuterschool vormt hier letterlijk de basis voor het onderwijs in de tien jaar erna. Alles wat de oudere leerlingen kunnen, hebben ze al geleerd in de eerste jaren, als ze tenminste vanaf het begin op deze school hebben gezeten. Een sterk argument voor een doorgaande leerlijn van 4 tot 18.

 

Wil je meer weten over de wijze waarop Ms Cereescia met onderzoeksvragen werkt, en de leerlijn van 4 tot 18? Check dan mijn reisblog.

Dick van der Wateren

2 gedachtes over “Hoe Ms Cereescia haar kleuters kritiek leert geven op elkaar. Kritiek als noodzakelijk ingrediënt van een onderzoekende kleuterklas.

  1. Dick, dank je wel. Ik hoop dat deze video bekeken en bediscussieerd wordt in talloze leraarskamers, ook in de lerarenopleidingen. Geweldige food for thought.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s