Stilzitten bij een verhaal? Bewegen bij een verhaal is nog effectiever.

Juf Maaike leest een prentenboek voor: de kleuters gezellig zittend in de kring, één en al oor, geboeide gezichtjes. Zo’n tafereel vind ik heerlijk om te zien en waardevol.Toch houden kleuters ook van bewegen bij een verhaal. Ik las een interessante studie die wijst op de meerwaarde van een combinatie van bewegings- en vertelactiviteiten vanuit een prentenboek.

Onderzoekers van de Coventry University gingen aan de slag bij 3- en 4-jarigen met het boek ‘De Gruffalo’. Ze kozen voor een combinatie van een taalstimulerende én een motorische insteek bij het prentenboek. Ze brachten de verschillende karakters van het boek tot leven: de muis, de uil, de vos, de slang en de Gruffalo. Vanuit de personages kwamen verschillende bewegingsvaardigheden aan bod (vb: springen, huppelen, gooien, vangen …). Daarnaast stimuleerden ze ook de taal via gesprekjes over de personages, hun emoties en hun bewegingen.

Wat bleek nu?

De kinderen die deelnamen aan het combinatieprogramma met bewegings- én taalimpulsen vanuit ‘De Gruffalo’ boekten op korte termijn meer vooruitgang op vlak van motoriek en taal dan de kinderen die een programma volgden dat enkel gericht was op taal of enkel op beweging. Het combinatieprogramma deed het dus beter dan de programma’s die zich focusten op één ontwikkelingsdomein.

De studie is weliswaar beperkt qua omvang (74 kinderen, één prentenboek), maar ze wijst toch in de richting van voordelen van de integratie. De combinatie van taal én beweging vanuit een prentenboek is zinvol. Deze combinatie blijkt niet alleen leuk, maar is ook extra ontwikkelingsstimulerend. Je laat kleuters dus best niet altijd stilzitten bij een verhaal…

Wat zijn jouw ervaringen met de combinatie van bewegen en taal vanuit een prentenboek? Heb je suggesties voor prentenboeken die zich daar goed toe lenen? We horen het graag!

Bronnen:

Donaldson J, Scheffler A (2009) De Gruffalo. Rotterdam: Uitgeverij Lemniscaat

Duncan M., Cunningham A., Eyre E. A combined movement and story-telling intervention enhances motor competence and language ability in pre-schoolers to a greater extent than movement or story-telling alone. European Physical Education Review, 2017.

Science Daily. How ‘The Gruffalo’ helped academics boost youngsters’ motor skills and language ability. Geraadpleegd op: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170628095846.htm

2 gedachtes over “Stilzitten bij een verhaal? Bewegen bij een verhaal is nog effectiever.

  1. Wat sluit dit mooi aan bij de idee van embobied cognition. Jonge kinderen leren en onthouden meer van wat ze daadwerkelijk uitvoeren en beleven. Een koppeling van bewegen en taal is in dat opzicht mooi meegenomen en als je daar dan nog wiskundebegrippen in kan meenemen, dan ben je echt een basis aan het leggen voor doorleefd inzicht.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s