Tips om anderstalige nieuwkomers in de eerste schoolweek een goede start te bezorgen

Wat anderstalige nieuwkomers tijdens de eerste schooldagen ervaren, zet de toon voor de rest van het schooljaar. Uiteraard wil je hen veel groeikansen geven. Krijgen zij een plaats in jouw voorbereiding van het nieuwe schooljaar?

Ik vond de volgende tips via een berichtje van Karen Nemeth:

1.  Welke talen spreekt hij thuis?

Zelfs al kent het kind een mondje Nederlands, zorg ervoor dat je weet wat hij thuis spreekt. Zo kan je waardering tonen voor de thuistaal, en ondersteuning bieden, al is het maar in de vorm van een andere kleuter die thuis dezelfde taal spreekt.

2.  Affiche met welkom in de thuistalen.

Zoek voor alle thuistalen het woord voor ‘hallo’ of ‘welkom’ op (met google translate). Maak er een affiche mee die zichtbaar is voor alle ouders gedurende de eerste schoolweek. Zo ervaren ze vanaf dag 1 dat ze erbij horen, en welkom zijn met hun zorgen en vragen.

3. Een foto voor de ouders waarop hun kind plezier beleeft.

Maak tijdens de eerste schooldag een foto van de anderstalige nieuwkomer terwijl hij met veel plezier aan het spelen is. Stuur deze foto (via e-mail of sms) naar de ouders om hen gerust te stellen: ze kunnen zien dat hun kind veilig en gelukkig is in de kleuterklas. Een reden te meer om hem niet snel thuis te houden.

4.  Talen en culturen zichtbaar in de klasinrichting.

Je bent ongetwijfeld nu jouw klas aan het inrichten. Heb je er al aan gedacht om boeken, muziek-CD’s, spelletjes, foto’s in de klas te zetten die de verschillende talen en culturen weerspiegelen? Vraag hulp in de plaatselijke bibliotheek om boeken en muziek in de thuistalen te zoeken. Vraag hulp aan de ouders voor materiaal voor in de huishoek. Dit is geen luxe, maar maakt het jou gemakkelijker om aan te sluiten bij de voorkennis van de kleuters.

5. De naam van het kind juist uitspreken.

Op school met een vernederlandste naam toegesproken worden, kan de kleuter het gevoel geven dat hij iemand anders moet worden dan hij thuis is. Vergissingen zijn snel gebeurd: de naam werd verkeerd genoteerd bij de inschrijving, of jij weet echt niet hoe je de klanken in die vreemde taal moet uitspreken. Maar je wil toch niet dat kleuters hun hele schoolloopbaan de verkeerde naam krijgen? Daarom, vraag aan de kleuter of aan zijn ouder om jou de juiste uitspraak van zijn naam te leren.

 

Bronnen:

De blog van Karen Nemeth (Amerikaanse expert op vlak van meertaligheid in de kleuterklas)

Engels artikel over verkeerde namen toekennen aan anderstalige nieuwkomers

 

 

11 gedachtes over “Tips om anderstalige nieuwkomers in de eerste schoolweek een goede start te bezorgen

  1. Als vader van een dochter met een voor ons taalgebied ongebruikelijke voornaam kan ik het belang van tip 5 onderschrijven. Mijn dochter heeft zich vaak geërgerd aan het feit dat leerkrachten haar naam -die heus geen tongbreker is- fout bleven uitspreken. Wellicht vroegen de meesten de eerste keer wel om feedback op hun spontane uitspraak, om dan bij volgende gelegenheden hun eerste en fout ingeprente versie te blijven herhalen. Het kan extra pijnlijk zijn als de naam uitdrukking geeft aan iemands wortels en ervaren wordt als verbonden met hun identiteit.
    Hoe delicaat ook, ik moet erkennen dat ik als docent in dezelfde val trap. Ik word me immers wel eens vaker bewust dat ik iemand al eerder gevraagd heb hoe ik zijn of haar naam moet uitspreken en dat de uitspraak die klaarligt op mijn tong niet de juiste is. Maar hopelijk heb ik nooit anderen gecorrigeerd die de naam wel juist uitspraken… want ook dat gebeurt. Leerkrachten zijn gelukkig of jammer genoeg niet de enige boosdoeners. Vrienden en familieleden uit andere takken zijn als groep geen haar beter 🙂

    Like

  2. Die foto is een goede tip ja, dat werkt!

    Ik vul aan :

    Ouders volwaardig overal bij betrekken en vooral heel veel liefde en geborgenheid geven aan een NT2 leerling

    Lekker (non) verbaal meespelen en zo vertrouwen kweken. Woorden zoals ‘springen’ benoemen en er een spel van maken. (ik kan springen…Kijk ik spring. Samen springen we!!)

    Woorden dan ook laten vertellen in bijv Pools zodat juf ze kan proberen (kind moet lachen)

    En behalve woordjes juist zinnen maken die standaard zijn,hardop oefenen. ( mag ik meespelen? Ik doe mijn rits dicht )

    Veel met bewegingen om het onthouden van woorden te stimuleren.

    Veel geduld en liefde!

    Like

    • Dag Linde,

      Dat zijn hele goede tips!!! Ik hoop dat ik ze binnenkort kan verwerken in een volgend bericht. Ik vond onlangs een heel mooi (Engelstalig) filmpje waarin een leerkracht aan een anderstalige kleuter een zinnetje leert om vriendjes uit te nodigen mee te spelen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=JO14juDBjag. Dat is een mooie illustratie van wat jij zegt. Ik zou graag eens observeren in een klas bij een leerkracht die vaak zinnetjes modelleert.

      Like

      • Je bent van harte welkom!! Ik heb het wiel zelf een beetje uit moeten vinden.. Dit jaar start ik met een 0-1 groep met 9 kids waarvan er 7 of 8 NT2’er zijn. We groeien naar ong. 26.
        Ik kan ze nu goed begeleiden in de soc-em vorming en de NL taal.
        Losse woorden zijn minder praktisch dan zinnen aanbieden.

        Geliked door 1 persoon

      • NL jammer genoeg 🙂

        Er zijn vast andere bevlogen leerkrachten dichtbij! Ik ben vandaag begonnen met een instroomklasje..Taal is zo’n belangrijk punt!! 8 van de 9 leerlingen hebben geen NL als thuistaal.Creatief denken en doen hahah

        Like

  3. Tip 1 en tip 5 zijn wat mij betreft onontbeerlijk in elke klas, niet alleen in het kleuteronderwijs. Voor jonge kleuters kan ook het gebruik van gebaren als taalondersteuning heel nuttig zijn (bv. SMOG). Visuele ondersteuning van woorden geeft rust en vertrouwen om te groeien!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.