Twee lijstjes om afscheid te nemen van ons geboortejaar 2015:
De 10 meest gelezen berichten van 2015
- Klappen in lettergrepen: overbodig en zelfs hinderlijk volgens recent onderzoek
- Aandacht voor letters en klankbewustzijn: mag het of niet?
- Zet 3- en 4-jarigen samen in een klas en de oudste kleuters blijven op hun leerhonger
- Bij druk en ongeconcentreerd gedrag een jaartje extra ‘kleuteren’?
- 6 nieuwtjes over taalontwikkelende gesprekken met kleuters
- Mindmapping met kleuters? Graag!
- Spelbetrokkenheid bij peuters en kleuters verhogen: hoe doet de juf dat?
- Vrij spelen in een rijke omgeving: daarvoor gaan kleuters naar school!
- Interactief voorlezen: hoe laat je kinderen zelf het verhaal vertellen?
- Zes tips voor betere letterkennis in de kleuterklas
De 4 verborgen parels
Soms krijgt een blogbericht minder aandacht dan het verdient. Met het kernteam kozen we enkele ‘verborgen parels’ uit:
- Stel verbindingsvragen in de kring, geen uitsluitingsvragen (over kansarmoede)
- Wel of geen hamers in de klas? Kleuters leren zelf de risico’s kennen.
- Wie speel jij vandaag? Kleuters overstijgen zichzelf in drama-activiteiten
- Wat bepaalt de verschillen in persoonlijkheid tussen kinderen?
We wensen jullie allemaal een mooie overgang!