Door Bert en Ernie deed een hele generatie kinderen beter op school
Onlangs werd het effect van Sesamstraat op de schoolloopbaan van Amerikaanse kinderen uit de jaren ’70 onderzocht (Kearney & Levine, 2015). De impact daarvan bleek even groot als de impact die momenteel aan kleuteronderwijs wordt toegekend.
Het verhaal achter het onderzoek is wel bijzonder. Dit onderzoek was mogelijk doordat Amerikanen in de jaren ’70 een antenne nodig hadden om TV te kijken. In verschillende regio’s was die antenneontvangst onvoldoende kwalitatief, waardoor de kinderen in die regio’s minder toegang hadden tot Sesamstraat. De onderzoekers hebben de schoolloopbanen van deze kinderen vergeleken met kinderen uit regio’s met een betere ontvangst. Sesamstraat was daar zo populair dat de helft van de kinderen dit bekeek.
Wat kleuters kunnen leren van Sesamstraat
In de beginjaren van Sesamstraat stonden letterkennis, getalbegrip, de waarde van samenwerken centraal. Nadien zijn er andere doelen bij gekomen.
Bijvoorbeeld, Supergrover 2.0 modelleert het wetenschappelijk denken: in vraag stellen, voorspellen, onderzoeken en observeren, verklaren. Het filmpje geeft een voorsmaakje van hoe hij bevroren limonade tracht te drinken op de Noordpool.
(Volledige Engelstalige filmpjes vind je op youtube: zoeken op Supergrover 2.0 Sesame Street. Nederlandstalige filmpjes werden in het voorjaar op Nederland 3 uitgezonden.)
Koekiemonster volgt tegenwoordig karatelessen. Hij demonstreert daarbij hoe kleuters hun aandacht kunnen houden, en hun impulsen controleren. In het filmpje probeert Koekiemonster, mislukt hij en slaagt hij uiteindelijk om te luisteren met zijn hele lichaam.
Je herkent hierin enkele actuele onderwerpen voor het kleuteronderwijs: wetenschap & techniek of STEM (science, technology, engineering, mathematics), en de aandacht voor executieve functies of zelfregulerende vaardigheden. De studie die hierboven vermeld wordt, bestudeerde het effect van de oude Sesamstraat, maar doet geen uitspraak over de impact van de nieuwe doelen.
Wat (toekomstige) leerkrachten kunnen leren van Sesamstraat
Het belangrijkste geheim voor de populariteit van Sesamstraat is de kracht van het verhaal (en de humor). Daarnaast maakt Sesamstraat bewust gebruik van visueel ondersteunde herhaling. Bijvoorbeeld, zowel de karatemeester van Koekiemonster als Koekiemonster zelf tonen herhaaldelijk met bewegingen hoe je met je hele lichaam kan luisteren. Door daarbij telkens dezelfde woorden te gebruiken, blijft de boodschap hangen. Misschien vind je hier wel een ludieke praktijksuggestie om jouw kleuters beter naar elkaar te doen luisteren in een kringgesprek. In de filmpjes van supergrover 2.0 worden de fases van het wetenschappelijk denken telkens expliciet genoemd en gemodelleerd. Een fijne inspiratiebron voor poppenspel.
Een TV-uurtje kan school niet vervangen
Uiteraard zien de onderzoekers in TV geen vervanging van de kleuterschool. Bijvoorbeeld, waar moeten de kleuters anders sociale interactie leren, hoe kan je inspelen op de interesses van de kleuters of de ouders betrekken?
Laat dat TV kijken dus maar voor thuis, als de kinderen moe zijn of de ouders even alle aandacht nodig hebben om te koken. Maar waar moeten ze dan naar kijken, nu Sesamstraat maar één van de vele kinderprogramma’s geworden is? Ik vraag het aan jullie.
Bij welke educatieve TV-programma’s zie jij positieve effecten op de ontwikkeling van de kleuters?
Bron:
Ik keek met mijn derde kleuterklas (in Nederland; groep 2) graag naar Koekeloere: http://www.schooltv.nl/programma/koekeloere/. De kleuters waren echt fan van dit programma en keken uit naar het kwartiertje `Koekeloere-tijd!` Via de website kan je de afleveringen bekijken.
LikeLike
Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
Te leuk om niet te delen!
LikeLike
Interessant en ook wel leuk om te lezen. Kwaliteitsvolle Tv-programma’s kunnen kinderen waarschijnlijk heel wat bijbrengen, alleen al als taalstimulans. Maar ik vraag me wel af de onderzoeksresultaten helemaal kloppen…
Ik zou wel graag het echte artikel met de concrete onderzoeksgegevens lezen. Want de impact van Sesamstraat op de schoolloopbaan van kinderen lijkt me wel niet zo “zuiver”, er kunnen hier nog tal van factoren van buitenaf een invloed hebben (woonplaats (het hebben van een hoger / lager kwaliteitssignaal was zeer plaatsgebonden) – de school & het onderwijsaanbod – de thuissituatie – …). Zouden ze al deze storende factoren in rekening hebben genomen? Want anders kan je niet echt spreken van een causaal verband.
LikeLike
Ze hebben getracht rekening te houden met de kwaliteit van het TV-toestel in de huishoudens. Verder hebben ze het verschil in de schoolloopbaan voor de regio’s met sterk signaal versus zwak signaal vergeleken binnen de generatie die tijdens de kleuterjaren naar Sesamstraat keken, en de generatie net voordien. Net voordien geen verschil, vanaf de start van Sesamstraat wel.
Zie: https://www.wellesley.edu/sites/default/files/assets/site/files/wellesleysesamestudy_full.pdf
LikeLike
Bedankt!
LikeLike